Mag je je elektriciteit/Gas/Water aansluiting delen met je buren?

Ik woon in een studenten huis, met 3 kamers. exclusief huur. Nu is zo het geval dat wij met een ander studentenhuis op de beneden verdieping (ander huisnummer. De gas afsluiting en water afsluiting delen. Ik zie dit liever gesplitst. Maar mijn vraag is dus, mag mijn huis baas mij verplichten om samen met beneden een gas/water aansluiting te delen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Ivana
10 jaar geleden
Naar wat ik bij al mijn studerende kinderen heb gezien is, dat huur inclusief gas licht en water is. Je betaalt je huurprijs en dat is het.
Misschien is het bij jou anders, maar in studentenhuizen is niets zoals het hoort te zijn. Als de twee huizen van één huisbaas zijn, zal hij ook per huis nooit iets opsplitsen. Dus of je gas licht en water nou door 6 man deelt of door drie, maakt weinig uit.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Als je op kamers woont betaal je vaak één bedrag voor huur en servicekosten, waaronder water, gas en elektriciteit. Mogelijk wordt ook het gehele pand met 1 cv ketel verwarmt.

Bij geen individuele meters/gebruik mag aan huurder worden doorberekend: de gemaakte totale kosten, verdeeld via een afgesproken verdeelsleutel of een verdeelsleutel die de Huurcommissie redelijk vindt.

Je kunt bij de verhuurder informeren of de kosten voor elektriciteit, water en gas in de huur en servicekosten zijn inbegrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat mag. De verhuurder van een gedeeld woning/kamer complex mag de zgn. energie/water component als servicekosten opvoeren en doorbelasten aan haar huurders.

Voorwaarde is wel dat alleen de zuivere kosten in rekening gebracht mogen worden en verhuurder daarover ook aan de huurders verantwoording aflegt. Hij mag dus geen aparte kosten als vastrecht per kamer opleggen.
Zo moet het totaal aan kosten verbruik- transport, REB en vastrecht van het hele complex evenredig verdeeld worden en betaald ieder daaraan zijn/haar aandeel.
De jaarlijkse totale complex afrekening van de energie- en waterbedrijven moet inzichtelijk aan de huurders ter beschikking worden gesteld.

Dit heeft wel enige mate van oneerlijkheid in zich. Waar de ene huurder zich netjes gedraagt en spaarzaam met energie en water omgaat kan een andere huurder in het complex zich misdragen en de rekening voor iedereen flink op laten lopen. Dan is het aan de medehuurders om zulke personen daarop te wijzen en zonodig de verhuurder daarop te wijzen die dan een andere verdeelsleutel toe kan passen.

Uiteindelijk mag de verhuurder, behoudens een kleine administratieve vergoeding, geen 'winst' maken op deze servicekosten.