Ik ben gekort op mijn uitkering! Mijn dochter heeft een vaste aanstelling gekregen en wil geen bijdrage geven. Wat kan ik nu doen?

Uitkering gekort omdat ik geen kinderen meer onder de 18 jaar thuis heb. Kan ik ergens een aanvulling krijgen? Bij wie? Welke gevolgen heeft dit voor mij i.v.m. huurtoeslag etc.? Moet ook nog 8000 euro terugbetalen aan het UWV hoe kan de de eindjes nog aan elkaar knopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Hard, maar rechtvaardig: neem een baan. De tijden van cadeautjes zijn voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben oud genoeg en heb genoeg van de wereld gezien om raad te geven. Eerst vechten en dan janken en/of je hand ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft de vragensteller al jaren gevochten en gejankt, weet jij toch niet.
Ben het er mee eens dat werken de beste oplossing is maar dat moet wel kúnnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zei al: hard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Ech, geen gezeik en werken voor je centen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ech: Als je echt zo oud en wijs zou zijn zou je niet zulke domme uitspraken doen. Een uitkering van het UWV krijg je in geval van WW tijdelijk omdat je niet door eigen toedoen werkeloos bent geworden. De andere uitkeringen die via het UWV lopen zijn WAO en WAJONG, deze krijg je alleen toegewezen wanneer je arbeidsongeschikt word verklaard . Ikzelf bv zit ook al bijna 6 jaar in de WAJONG en echt niet omdat ik dat zo leuk vind om me nutteloos te voelen, ik voel me al 1,5 jaar redelijk geschikt om iets van betaald werk te doen maar dat mag ik niet eens, mag alleen reintegratie therapie en herscholing.... dus wanneer jij tegen iemand zegt "GA MAAR WERKEN!!!!" ga ik janken !!!! DENK NA OVER WAT JE ZEGT !!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer we dan toch op voorhand willen oordelen, laten we dan eerst achterhalen wat hier werkelijk aan ten grondslag ligt, alvorens we hiertoe overgaan.

Andere antwoorden (10)

Als je toch naar het UWV moet om terug te betalen, neem dan inderdaad de daar aanwezige vacatures eens door. Wellicht zit er iets voor je tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dochter de deur uit bonjouren of kostgeld eisen. Wie hier z'n knieen onder tafel steekt, betaalt hier kost en inwoning. Kijk op nibud.nl voor redelijke tarieven.
Als je dat niet wil: de tering naar de nering zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toe in 16 was en van school afging eisten mijn ouders kostgeld, ook toen ik daarna weeer naar school ging. Heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onlogisch om aan schoolgaande/studerende kinderen kostgeld te eisen. Als ze de hele dag niets uitvreten en slapen of zo is het een ander verhaal.
ik begrijp dat je bijstand krijgt? Ja dan worden de inkomsten van thuiswonende kinderen boven de 18 als inkomen voor 't hele huishouden gezien. Hoezo wil jouw dochter niet betalen? Woont ze nog thuis? Dan is 't niet meer dan normaal dat ze meebetaald. Voor wat betreft de rest misschien hulp vragen bij de gemeentelijke kredietbank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je dochter bij jou woont telt haar inkomen gewoon mee! Het is van den zotte dat zij een vaste aanstelling heeft en niets wil bijdragen.

Ik weet niet of je in staat bent om te werken, maar ik zou zo snel mogelijk een baan zoeken en je dochter duidelijk maken dat ze meebetaalt en zo niet, dan gaat ze maar op zichzelf wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande website staat de officiele informatie van de overheid over uitkeringen en alles wat daarmee te maken heeft.
Iemand anders verwees al naar het NIBUD, hieronder nog even de link naar de informatie over kostgeld.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur je dochter het huis uit. Zodra ik zelf verdiende moest ik een bijdrage leveren thuis. Heel normaal.

Dus wil ze niet, dan ook niet in huis verzorgen. Dus geen eten, geen slaapplaats, geen dak boven het hoofd.

Ik moet echter wel eerlijk zeggen dat je ook niet echt een goed voorbeeld bent. En is ze nu jouw spiegel door jouw eigen instelling aan te nemen.
Dit moet voor jouw een eye-opener zijn. Kijk naar je dochter. Vindt je dit niet acceptabel. Dan moet je ook naar jezelf kijken.
Als je niet naar jezelf wilt kijken, dan moet je de instelling van je dochter ook accepteren. Dus ben jij de pineut.

En ja je kunt een aanvulling krijgen: bij je dochter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor uitkering heb je? want als je kán werken dan snel werk zoeken en je dochter laten meebetalen aan de huur en andere vaste lasten.
Het ligt aan het inkomen van je dochter of dit invloed heeft op de huurtoeslag.
Kijk eens op rechtopgeld.nl waar je allemaal recht op kan hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Jammer dat je dit hebt zien aankomen, je kan toch weten dat als je kinderen 18 jaar zijn je uitkering gekort wordt.
Ik weet ook al dat mijn uitkering(anw) stopt over 6 jaar als mijn jongste 18 is en daar moet je rekening mee houden.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je inkomen, ben je daartoe niet in staat kan je hulp krijgen via een uitkering.
Maar neem je verantwoordelijkheid, jij moet zorgen dat er eten is een dak boven je/jullie hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga naar het uwv. leg daar je probleem uit en laat je helpen want er zijn mensen die precies de weg weten met dit soort dingen. bij de gemeente zijn ook mensen die je wegwijs kunnen maken in alle subsidies waar je recht op heb enz.
wat jou dochter betreft ik weet niet hoe jullie relatie is, ik zou (misschien heb je het al gedaan) met haar rond de tafel gaan en uitleggen wat de consequenties zijn als zij niet een bijdrage levert.
suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je dochter gewoon een bijdrage leven of dat ze het huishouden gaat doen voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kern van het probleem ligt bij je dochter, en waarschijnlijk ben je zelf de oorzaak. Je hebt haar verwend, en er haar nooit op voorbereid dat ze kostgeld moet gaan betalen zodra ze eigen inkomen heeft.
Veel jongeren in deze tijd vinden het wel plezierig bij Hotel Mamma. Maar het is logisch dat de belastingbetaler jouw dochter niet hoeft te spekken. Hoe sneu ik dit antwoord ook voor jou vindt. Je zult je dochter moeten voorstellen: een kamer zoeken of kostgeld betalen. En haar uitleggen dat ze als ze zelfstandig woont nog veel meer kosten zal hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
voor jou vind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed geantwoord +
mijn kinderen waren ook aan het mopperen maar ze moeten toch weten hoe het in de wereld toe gaat en je helpt ze niet door niks te laten betalen
en idd zelfstandig wonen kost veel meer, nou ze kiezen wel eieren voor hun geld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad krijg je van verwennen rot kinderen.... ik kan het weten, het heeft mijn vrienden jaren gekost om me te laten inzien hoe slecht ik mijn ouders eigenlijk behandelde.
Ik wist niet beter, als ik mijn zin een keer niet kreeg lukte het weer wel na een half uurtje aandringen. Je moet in dit geval dus hard zijn, gewoon kostgeld laten betalen of ga anders maar kraken ofzo..... Wat je uitkering betreft raad ik je aan langs de sociale dienst te gaan, die zijn doorgaans wat socialer ingesteld dan het UWV en kunnen je doorverwijzen naar de Gemeentelijke crediet bank of bemoeizorg, deze laatste is echt niet zo als het klinkt maar het beste hulp alternatief wat nederland bied, als zei je niet willen en kunnen helpen dan heb je geen hulp nodig. wat het UWV betreft kan je ook het beste contact zoeken met een zelfstandig arbeids adviseur (vaak via CWI) en deze persoon je laten helpen met het regelen van je UWV gerelateerde zaken.