Het deelprogramma Juridische aspecten van internationalisering is een
HBO-deelprogramma dat kennis en inzicht geeft in de juridische kant van globalisering. (het proces van wereldwijd worden) Er is o.a. aandacht voor belangrijke internationale organisaties als de VN, OESO en NAVO, internationale verdragen en de (financiële) wereldorde. Ook wordt aandacht besteed aan de EU. Aan de orde komen het Europees verdrag evenals de instituten zelf.

Het deelprogramma is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Rechten. Succesvolle afronding biedt recht op vrijstelling voor de gelijknamige modules binnen de HBO-bacheloropleiding. De opleiding is bedoeld voor (internationaal werkende) professionals die te maken krijgen met globalisering en op HBO-niveau kennis willen opdoen over de juridische aspecten van globalisering.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Fisbel, even voor de goede orde, het minnetje is niet van mij.
Om de juridische globalisering bij te houden, moet veel en hard gestudeerd worden.
Ik zet er een + tegenover.
Globalisering: het proces van wereldwijd worden.
Globalisering: de ontwikkeling van een samenleving op wereldniveau.

Er is Nederlandse wetgeving, Europese wetgeving en mondiale wetgeving.
Mondiale wetgeving is bv.:
Verdrag inzake biologische diversiteit;
Het Cartagena-protocol (Bioveiligheidsprotocol);
Het Aarhus-Verdrag.
In de Wetgeving Vervoer Gevaarlijke Stoffen zijn de regels met betrekking tot het transport, opslag en de verwerking van gevaarlijke stoffen vastgelegd.

Door de lucht: de regels zijn verwerkt in de IATA Dangerous Goods Regulations.
Over zee: IMDG-code (International Maritime Dangerous Goods)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025770/geldigheidsdatum_22-06-2012
Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen

Zo is en komt er nog veel meer mondiale wet- en regelgeving – Juridische Globalisering.