kan ik zekerheid krijgen om een zelfstandige activiteit uit te oefenen alvorens ik de bouwgrond koop ?

ik wil stuk grond kopen om schrijnwerkerij te beginnen in het keldergedeelte en er boven te wonen . denk niet dat dit zomaar overal toegelaten zal worden.bedoeling is wel alles zodanig te isoleren zodat de naaste buren absoluut geen geluidslast ondervinden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarvoor moet je grond in industriegebied kopen. In woongebied zal dit nooit toegestaan worden tenzij er al een bedrijf staat.

Het beste antwoord

De enige plek waar je zekerheid kunt krijgen is in het bestemmingsplan. Daarin staat welk gebruik van de grond wel en niet is toegestaan. Bij de gemeente ligt het plan permanent ter inzage, en meestal is er wel een vriendelijke ambtenaar die e.e.a. wil toelichten. Vaak zijn bestemmingsplannen ook te vinden op de website van de gemeente, maar voor een leek is het lastig om het goed te interpreteren.
In het plan kan ook de bevoegdheid zijn opgenomen voor B&W om toestemming te verlenen voor bepaalde bedrijfsactiviteiten. Ook dan kunnen de ambtenaren je informeren wat het beleid daarin is.
NB: een schrijnwerkerij is een bedrijf, dat is v.w.b. een bestemmingsplan niet hetzelfde als het uitoefenen van een beroep aan huis. Dan moet je eerder aan een logopedist denken, of een free lance journalist of zo. Haal die twee dus niet door elkaar.
teusvh