Ben ik aansprakelijk als ik een afdak verwijder dat ook een stuk over een aanbouw van de buren gaat, en er hierdoor vochtinsijpeling komt?

Ik heb een jaar terug een hardplastieken afdak afgebroken waarvan een stukje over de muur naar de buurvrouw haar "veranda" ging. Daardoor is het dak van die (slechte (zelf) gebouwde en sterk verrotte) veranda nu voor een 30 tal cm niet overdekt. Een week na de afbraak heb ik een stuk roofing gebracht en lijm om hem te bevestigen, maar de buurvrouw heeft dat er nooit op bevestigd (we zouden dit normaal gezien met twee doen, ik heb verscheidene keren gevraagd wanneer dit zou gebeuren).
Nu waren buurvrouw en haar vriend daarnet hier en wilden dat ik de schade betaalde. Natuurlijk ben ik bereid om een stukje metalen afdak te betalen, maar niet de schimmelvorming die er intussen ontstaan is in de "veranda"...
De vriend van de buurvrouw zei echter dat een vrederechter me zeker voor alles aansprakelijk zou stellen omdat de schade ontstaan is "doordat ik werken uitvoerde" en "buurvrouw er niets aan kan doen dat het dak overlapte".
Waarop ik repliceerde dat ik er evenmin aan kon doen dat zij de werken een jaar hebben uitgesteld.
Hoe zit dat nu... moet ik enkel het dak herstellen of kan ik ook aansprakelijk gesteld worden voor die schimmelvorming?

10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Typisch gevalletje rijdende rechter.

Ik ben geen jurist en hoor maar een kant van het verhaal maar gezien het feit dat je reparatiespullen hebt gekocht en hebt aangeboden deze mee te bevestigen lijkt het mij dat je binnen je vermogen hebt gehandeld om schade te voorkomen.

Daarnaast kun je je afvragen of je dat zelfs had moeten doen omdat ik uit de paragraaf "overstekende bouw" in de bijgevoegde link min of meer begrijp dat je door de afbraak feitelijk de zaak hebt gelegaliseerd en dat je juist door het oversteken afspraken had moeten maken als je dat had willen handhaven.

Succes, want het ergste wat je kan overkomen is ruzie met de buren en dat is geen feest.