Zijn er kosten aan verbonden om in beroep te gaan tegen een snelheidsboete bij de kantonrechter?

Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden in beroep gegaan tegen een snelheidsboete. De officier van justitie heeft deze ongeldig verklaard, maar een half jaar geleden had ik aangegeven dat ik in beroep wil gaan bij de kantonrechter. Nu heb ik een week geleden een brief gehad waarin staat dat het beroep wordt doorgestuurd naar de kantonrechter, maar nu vraag ik mezelf af of ik voor moet komen en hier dus ook kosten aan zijn verbonden? De boete bedraagt 186 euro.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bewijs hebt dat je niet te hard hebt gereden (een of ander scheikundige formule) kun je het gewoon doen. Als je echt te hard hebt gereden zou ik het niet doen.. Geen idee of het geld kost..

Het beste antwoord

Je kunt in beroep gaan bij de kantonrechter. Dan wordt het een 'Mulderzaak'. Dat kost niets.

Procedure in het kort (zie bronsite)
* bezwaar maken tegen boete bij de officier van justitie, binnen 6 weken
* officier van justitie neemt beslissing, stuurt je een brief
* niet eens met beslissing officier van justitie? Je kunt in beroep gaan bij kantonrechter ('Mulderzaak')
* brief met reden waarom je het niet eens bent met de officier van justitie + eventueel 'bewijsmateriaal' naar Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM), Postbus 8225, 3503 RE Utrecht. CVOM zorgt ervoor dat het bij de 'juiste' kantonrechter komt
* je ontvangt de ontvangstbevestiging van CVOM.
* Op het moment dat je de ontvangstbevestiging voor de zitting krijgt, MOET je de bekeuring betalen binnen 2 weken ('zekerheidsstelling') Doe je dit niet, dan kun je niet in beroep gaan.
* Je krijgt een brief van de rechtbank met een uitnodiging voor de zitting.
* Als je gelijk krijgt van de rechter, krijg je het bedrag van de bekeuring op je rekening teruggestort.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord!