zijn er speciale verlof dagen bij bv kanker?

Ik moet veel naar het ziekenhuis in verband met mijn kanker,bestaat er bv special(betaald) verlof?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee. Er is wel een 'Wet arbeid en zorgt' die mogelijkheden lijkt te bieden maar bij de voorbeelden die worden genoemd (lid 2 a en b) gaat het om incidentele gebeurtenissen. Een beetje 'rek' zit erin door de woorden 'in ieder geval'. Maar dan zou eerder gedacht kunnen worden aan een huwelijk dan aan regelmatig terugkerende onderzoeken:

"Art. 4:1. Calamiteiten- en ander kort verzuimverlof [Geschiedenis: MvT; versie 16 november 2001]
-1. De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:
a. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;

-2. Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen:
a. de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;
b. het overlijden en de lijkbezorging van één van zijn huisgenoten of één van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn."

Gelukkig is in veel cao's en personeelsreglementen opgenomen dat de werknemer (doorbetaald) buitengewoon verlof kan opnemen voor bezoek aan artsen en tandartsen. Dan gaat het meestal om één à twee uur per keer.

Is er geen cao of personeelsreglement en staat er ook niets in de arbeidsovereenkomst hieromtrent dan is het doorbetaald verlof kunnen krijgen een gunst van de werkgever.
Computoon