wanneer verhoogde wajong bij veel zorg?

Ik krijg 25% wajong van het minimum jeugdloon(100% afgekeurd)omdat ik studeer. Ik ben 20 jaar. Ik kan niet rondkomen van dit bedrag. Ik heb ook een behoorlijk pgb ivm hoge zorgvraag en nu hoorde ik dat je dan onder voorwaarden in aanmerking kunt komen voor meer uitkering. Is dit zo en en zo ja wat zijn de voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je 80 tot 100 % bent afgekeurd zou je 75 procent van het minimum jeugdloon moeten krijgen..
Bel UWV eens (0900 9294), daar kunnen ze je precies vertellen waat je recht op hebt.
Sowiso had je in september dit jaar (als je toen al een WAjong had, 350 euro moeten krijgen voor extra ziektekosten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@LTK: in de 'nieuwe' Wajong (voor mensen die na 1 januari 2010 voor het eerst Wajong hebben aangevraagd) geldt dat als je studeert en studiefinanciering ontvangt, je geen 75% maar 25% van het minimum(jeugd)loon ontvangt. Dat gast bij een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100% een uitkering van 25% ontvangt, klopt dus wel degelijk. De tegemoetkoming voor ziektekosten, daarmee bedoel je waarschijnlijk de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten? Die bedroeg dit jaar 342 euro. (Niet om vervelend te zijn en je te corrigeren op 8 euro hoor, maar misschien dat VS het bedrag anders niet herkent.) Het is inderdaad slim om naast het Wajong-gedeelte even goed te kijken naar de andere regelingen waar je - mogelijk - recht op hebt. VS: ik neem aan dat je in elk geval gewoon zorgtoeslag ontvangt? Als je zelfstandig woont, heb je bij wellicht ook recht op huurtoeslag. Als de woning is aangepast aan je handicap, gelden er andere regels en kun je soms (extra) huurtoeslag krijgen waar je geen recht op zou hebben gehad als de woning niet was aangepast.

Antwoorden (1)

Die regel is er inderdaad, ik heb alleen geen idee of en hoe dat geldt wanneer je valt onder de nieuwe Wajong en je onderwijs volgt. In de regelgeving wordt steeds gesproken van een verhoging tot 85% of 100% van de grondslag in plaats van de gebruikelijke 75%. Nu jij 25% ontvangt, weet ik niet hoe hier dit in de praktijk werkt.

Eerst de regel sec: bij volledige arbeidsongeschiktheid kan de uitkering verhoogd worden als er een - zoals het UWV het omschrijft - "voorlopig althans blijvende situatie" van hulpbehoevendheid is. Daarbij geldt 85% als je hulp nodig hebt "bij sommige essentiële, dagelijks terugkerende levensverrichtingen en geregelde handreikingen door derden noodzakelijk zijn", en 100%

"a. indien de verzekerde hulp nodig heeft bij alle of nagenoeg alle essentiële, dagelijks terugkerende levensverrichtingen en continue oppassing noodzakelijk is;

b. indien de verzekerde hulp nodig heeft bij sommige essentiële, dagelijks terugkerende levensverrichtingen en continue oppassing noodzakelijk is;

c. indien de verzekerde hulp nodig heeft bij alle of nagenoeg alle essentiële, dagelijks terugkerende levensverrichtingen en geregelde handreikingen door derden noodzakelijk zijn." (Zie bron)

De verhoging wordt minder als er al een regeling is die grotendeels in de zorg voorziet, zoals AWBZ, een instelling voor begeleid wonen of speciaal onderwijs. Dus als je recht zou hebben op de 100% en je bijv. AWBZ-zorg krijgt, wordt dat 85%, als je recht zou hebben op 85%, krijg je geen verhoging. Dat wil niet zeggen dat AWBZ-zorg nooit samengaat met een 100%-verhoging: elke situatie is anders en zal beoordeeld moeten worden door een verzekeringsarts.

Als jij denkt er recht op te hebben, zou ik zeker een aanvraag doen. Ik ben heel benieuwd hoe ze daarmee om zullen gaan in jouw geval, en of de regelgeving eigenlijk wel voorziet in de situatie van een 'nieuwe' Wajonger die studeert en hulpbehoevend is.

Wettelijk gezien moeten je ouders tot je 21e financieel voor je zorgen. Als je na je 21e door omstandigheden rond je handicap niet kunt rondkomen van Wajong+stufi, kan wellicht de gemeentelijke sociale dienst hulp op maat bieden. Hoe weet ik niet, maar je kunt er altijd naar vragen. (Ik móest bijv. rond die leeftijd op mezelf omdat m'n ouderlijk huis niet aangepast kon worden. De lagere uitkering voor studerenden nu zou in zo'n situatie zeer problematisch kunnen zijn en ik hoop dat er in die gevallen maatwerk-oplossingen komen vanuit UWV en/of gemeente.)