Wanneer kan je stellen dat je een strafblad hebt? Voor welke misdrijven?

Hallo,
Ik vraag me af of ik wel/geen strafblad heb. Toen ik minderjarig heb ik wel af en toe wat gedaan (zoals snoepje stelen van Jamin) maar niet echt grote dingen.

Hoe kan ik dit achterhalen?

En kan ik 'voor mezelf' uitzoeken of ik wel of geen Verklaring van Goed Gedrag kan afhalen bij de gemeente? (Zonder dat ik dit aanvraag, want dit kost geld en tijd).

En dan heb ik het over het feit of ik wel of niet onder deze 10 of 20% van mensen val: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/percentage-nederland-strafblad.462654

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (3)

Als je alleen snoepjes hebt gestolen als minderjarige heb je echt geen "strafblad". Je kunt wel inzage krijgen, maar daar mogen ze geld voor vragen. Zie de link bij de bron.

Officieel heet het trouwens geen strafblad. Het is een register. Dit register wordt het Justitieel Documentatie Register genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ mendelson: als er geen "strafblad" is, is er ook geen "inzage" :))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een register. Daar kun je in zien of je er in voorkomt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mendelson, Ik heb gereageerd op uw eigen woordgebruik. Met de inwerkingtreding van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (WJSG) per 1 april 2004, is het zogenaamde strafregister vervallen en daarmee ook het 'strafblad'. Officieel heet een strafblad ‘uittreksel Justitiële Documentatie en wordt geregistreerd in het Justitieel Documentatie Systeem.

Inzage kan men krijgen via de Frontoffice van de Justiële Informatiedienst te Almelo, kosten ongeveer € 4,50 Mijn bronnen komen niet uit Wikipedia. Het is andersom en wordt door de makers van een Wikipediapagina vaak totaal uit zijn verband gerrukt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de verduidelijking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel graag gedaan. Als u denkt dat ik fout zit, is het fijn als u ons erop wijst.
Gaan wij het samen met u uitzoeken (als wij er tijd voor vrij kunnen maken). Ik (wij van het bureau) zijn eraan begonnen omdat wij misleidende antwoorden vonden, die soms zelfs als beste antwoord werden gekozen, die ons de haren te berge deden rijzen.
Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven

'Veroordeling' wil hierbij zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft".

Als je alleen maar met politie in aanraking bent geweest is er sowiso geen strafblad.

Een verklaring omtrent het gedrag krijg je gewoon als je geen strafblad hebt.

Toegevoegd na 24 minuten:
En ik neem aan dat je voor de snoepjes niet bij een rechter bent geweest...
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Poet, uw antwoord is in grote lijnen correct. + . Ik geef u toch een kleine aanvulling n.a.v. uw opmerking: een verklaring omtrent het gedrag krijg je gewoon als je geen strafblad hebt. Voor een VOG-onderzoek kan het COVOG gegevens gebruiken:
uit het JDS en uit de politieregisters.
COVOG kan ook nog inlichtingen opvragen bij het Openbaar Ministerie en de Reclassering.
Zo vaart loopt het niet met de vroegere Jamin-bezoeker, maar u bent bij een volgende vraag helemaal op de hoogte.
Je krijgt een strafblad als je iets gedaan hebt, dat valt onder de categorie "misdrijf".
Bij een misdrijf krijgt men altijd een strafblad (als je ouder bent dan 12 jaar).
Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf.
In de volksmond wordt het strafblad genoemd, de officiële benaming is:
uittreksel justitiële documentatie.

Zelf nagaan of je in aanmerking komt voor een Verklaring Omtrent het Gedrag kun je niet, zolang je niet weet om welke reden deze Verklaring verzocht wordt.
Jongeren die een strafblad hebben, kunnen na twee jaar na hun overtreding al een Verklaring Omtrent het Gedrag krijgen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Je eerste vraag is: wanneer kan je stellen dat je een strafblad hebt.
Antwoord: Als blijkt dat je geregistreerd staat bij Justitie.

Voor welke misdrijven ?
Antwoord: dat kan voor elk misdrijf.

Je vraagt je af of je een strafblad hebt.
Je formuleert eerst de stelling:
- voor het stelen van snoepjes krijg je een strafblad -

Een strafblad kan men krijgen als men iets gedaan heeft dat valt onder de categorie "misdrijf".
Het stelen van snoepjes valt niet onder de categorie misdrijf.

Conclusie: je hebt geen hiervoor geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom valt het stelen van snoepjes niet onder misdrijf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij gaan ons er z.s.m. over buigen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het stelen van snoepjes is hoe dan ook een misdrijf. Het valt onder artikel 310 van het wetboek van strafrecht. In het boek misdrijven. Boek 2 als ik mij niet vergis. Diefstal is niet onder te brengen onder een andere verordening of maatregel van bestuur. Deze kunnen in geen geval ook tegen de bovenliggende wet ingaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u dit echt allemaal meent, neem ik u niet serieus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@meneer Mendelson, wij hebben veel plezier beleefd aan uw vraag en vonden de volgende oplossing: Voor veel voorkomende relatief lichte strafbare feiten hanteert het Openbaar Ministerie speciale richtlijnen – de Polaris richtlijnen.
Ieder basisdelict heeft een vast aantal strafpunten. Vernieling levert bijvoorbeeld 6 punten op.
Ieder sanctiepunt staat voor € 35,00 aan transactie of boete en/of één dag gevangenisstraf en/of als een verdachte daarvoor in aanmerking komt - twee uren taakstraf.
Eenvoudige diefstal, bv stelen op de openbare weg van één fiets die niet op slot staat: basispunten: 6 punten.
Categorie economische waarde van de (beoogde) goederen tot en met € 50,00 – n u l punten. Stelen van snoepje (in de winkel openen of meenemen van een heel pakket koffiekoeken laat ik buiten beschouwing) - op grond van het Polaris systeem zouden het minuspunten kunnen worden. Als je het tot in het absurde doortrekt krijg je dus nog geld toe. (grapje, grapje)