wat is een disclaimer?

wat is een disclaimer? en ben je verplicht om akkoord te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Een disclaimer is een voorbehoud dat gemaakt wordt om bepaalde verantwoordelijkheden of aansprakelijkheden uit te sluiten of te beperken. Het wordt ook wel een vrijwaringsclausule genoemd.
Je bent nooit verplicht om akkoord te gaan: je kan vragen om een overeenkomst zonder die disclaimer tot stand te brengen. Maar de andere partij is natuurlijk ook niet verplicht om met jouw alternatieve idee akkoord te gaan, en zal dat gewoonlijk niet doen, anders hadden ze die disclaimer niet hoeven hebben. Als je eenmaal een overeenkomst aangegaan bent zit je er meestal aan vast. In sommige gevallen zijn dergelijke uitsluitingen dermate onredelijk dat ze wettelijk niet geldig of vernietigbaar zijn, maar dat zijn alleen zeer extreme gevallen.
Stel bijvoorbeeld dat in een fietsenstalling een bordje hangt dat de directie niet aansprakelijk is voor schade of diefstal (een disclaimer), dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan, maar dan moet je je fiets daar niet neerzetten. Je kan niet achteraf gaan klagen als je fiets toch gestolen is en dan zeggen "dat je niet met die voorwaarde akkoord was". Je kan wel naar de directie toegaan en vragen of ze voor jouw fiets toch wél aansprakelijk willen zijn, maar ze zullen je zeggen dat dat bordje er niet voor niks hangt en dat je anders je fiets maar thuis moet laten.