Wie is bevoegd om een gasboete uit te schrijven?

Toegevoegd na 2 dagen:
Blijkbaar bestaat dit enkel in Belgie, een gasboete is een boete die je krijgt als je bv een hond laat loslopen in het park, of afval in een plastiek zakje deponeert in een openbare vuilbak, spuwen op de grond, alles waar een mens zich kan aan ergeren, dit is in sommige gemeente oneindig en compleet absurt, daarom de vraag, wie beslist daar over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De vaststelling van een inbreuk op het gemeentelijk politiereglement gebeurd door een vaststellingsambtenaar , in de praktijk meestal bij proces verbaal opgesteld door een agent of hulpagent van politie. Wordt de overtreding uitsluitend met een bestuurlijke geldboete bestraft, dan kan de vaststellingsambtenaar evenzeer een daartoe aangewezen gemeenteambtenaar of een aangewezen ambtenaar van een openbare vervoersmaatschappij zijn; zij kunnen evenwel geen proces verbaal opstellen , enkel een vaststelling doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Is wel makkelijk als je er direct bij schrijft dat het om een gemeentelijke administratieve geldboete gaat die in België wordt gegeven.
ronron1212