Staande voet ontslag omdat ik betrapt ben ben blowen tijdens werktijd. Mag dit wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Ritsuka
10 jaar geleden
onder invloed op het werk? goede reden voor ontslag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En verwijtbaar ontslag dus geen recht op uitkering of wat dan ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet wat ik het ergste moet vinden, dat je blowt op je werk of dat je komt vragen of dat mag ....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Blabberius: Ik denk dat als deze persoon op zoek was naar een waardeoordeel over zijn gedrag hij daar wel om gevraagd zou hebben.

Antwoorden (3)

Ja. bij de meeste bedrijven geld het gebruik van drugs en/of alcohol tijdens of voor werktijd (onder invloed op werk) voor een direct ontslag. dit is ten strengste verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blowen lijkt op roken maar is niet hetzelfde en valt onder de noemer drugsgebruik. Ik ben het er in ieder geval wel mee eens dat een werkgever dit absoluut niet vind kunnen en dat ze daar sancties tegen nemen.

Dat gezegd hebbende zou er wel wat over in de huisregels moeten staan. Indien dit niet het geval is zou ik toch even een rechtswinkel (of rechtsbijstandverzekering indien je die hebt) aanspreken. Immers doe je iemand er niet direct kwaad mee als je in een pauze een blowtje rookt (al neemt wel je alertheid af).

Dus of het mag of niet zal afhangen van opgestelde en door werknemers niet te ontkennen huisregels. Zijn die er wel dan is het terecht. Zijn die er niet dan zou ik een poging wagen om terug in dienst te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Er is zelfs recentelijk een uitspraak in de Hoge Raad gedaan over ontslag op staande voet bij drugsgebruik (zie bron).

Het ging hierbij niet om gebruik tijdens het werk, maar om drugsgebruik buiten werktijd. Wel was er een duidelijk bedrijfsbeleid om drugsgebruik bij werknemers terug te dringen en is de werkneemster in kwestie eerst een ontwenningscursus aangeboden. Lees ook het artikel in intermediair.

Hoewel het niet duidelijk is of er een duidelijk anti-drugsbeleid op jouw werk is, je hebt bijvoorbeeld niet verteld waar je dan ontslagen bent, denk ik dat bij drugsgebruik onder werktijd toch wel rechtmatig ontslag kan worden gegeven.

Als je het eens wilt uitzoeken dan stuur je je baas een brief waarin je zegt dat je het er niet mee eens bent. Deze zaak zal dan in eerste instantie voor de kantonrechter komen en daar mag je jezelf vertegenwoordigen zonder advocaat. Ik denk echter dat je weinig kans hebt. Volgende baan beter niet blowen onder werktijd is het advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit heeft alles te maken met het artikel in de wet over dringende reden. Drugsgebruik tijdens werktijd is zeker weten een dringende reden dus bij de kantonrechter zal persoon in kwestie 0% kans hebben.