Ik kwam net een artikel tegen op NU.nl, en ik vroeg mij af hoe het kan dat een instantie als het CBR straf mag opleggen?

Het artikel staat hier:
http://www.nu.nl/binnenland/3607461/veel-strafrechters-kritisch-alcoholslot.html

Ik begrijp hieruit dat het CBR mensen dus een alcohol slot laat inbouwen in de auto. Maar sinds wanneer is het CBR bevoegd om een straf op te leggen.

Dat kan toch niet???

Kan iemand dat uitleggen?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat niet om een straf volgensmij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat valt niet onder een straf, maar onder een veiligheidsmaatregel. Klein verschil in nuance,maar wel met grote gevolgen ;-) Net zo goed als dat het halen van een rijvaardigheidsbewijs ook geen straf is (ook al wordt dat door bepaalde mensen wel zo gevoeld).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als het wel bij de strafrechter is geweest en de betrokken bestuurder heeft een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd gekregen, dan kan deze bestuurder pas deelnemen aan het alcoholslotprogramma als deze ontzegging is beëindigd. Kosten alcoholslot € 5000,00 komen daar dus nog bovenop.

Het beste antwoord

Het artikel dat Nu.nl plaatst schept inderdaad een beetje verwarring.

Nadat een bestuurder in aanraking is gekomen met de politie, geeft de politie op basis van het geconstateerde alcoholgebruik in het verkeer een mededeling door aan het CBR. Op basis van deze mededeling van de politie krijgt betrokkene het ASP opgelegd door het CBR. Het CBR is ook verantwoordelijk voor het begeleidingsprogramma.
De letters ASP staan voor: Alcoholslot p r o g r a m m a.
Vervolgens meldt de deelnemer zich bij een erkend alcoholslotleverancier. Die verwijst de deelnemer door naar een inbouw- en uitleesstation. Het toezicht op de alcoholsloten en de installateurs is weer een taak van de RDW.
De RDW, de instelling die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt, bouwt ook het alcoholregister waarin alle uitleesgegevens van het alcoholslot worden opgeslagen. De RDW keurt de sloten en geeft een typegoedkeuring hiervoor af, erkent de producenten van de alcoholsloten, en erkent de installateurs.

Steeds meer strafrechters zijn kritisch over het alcoholslot omdat het CBR op basis van de melding van de politie, dus zonder tussenkomst van de rechter, standaard het ASP oplegt, hetgeen automatisch inhoudt dat men onder meer een alcoholslot moet laten inbouwen.
Het cruciale punt is dus: de politie geeft de melding door aan het CBR, op grond van deze melding wordt standaard het volgen van het ASP opgelegd, en dat allemaal zonder tussenkomst van de rechter.

Toegevoegd na 1 dag:
Het CBS legt dus niet de straf op, maar voert de straf uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bedankt, duidelijk zo.

Andere antwoorden (1)

Om aan het verkeer deel te nemen moeten bestuurders medisch geschikt én rijvaardig zijn. Houders van een rijbewijs hebben ooit aangetoond dat zij aan deze voorwaarden voldoen. Desondanks is het mogelijk dat er later getwijfeld moet worden aan de rijgeschiktheid of rijvaardigheid van sommige bestuurders.
Op dat moment is de verkeersveiligheid in het geding en kan de zogenaamde vorderingsprocedure worden gestart.

Het beginpunt van de procedure ligt bij de politie, de officier van justitie of de directeur van het CBR. Bij hen kan het vermoeden ontstaan, dat de houder van een rijbewijs niet meer voldoet aan de eisen voor geschiktheid of rijvaardigheid. Meestal ontstaat dit vermoeden door een feitelijke constatering van de politie.
De politie informeert dan door middel van een zogenaamde 'mededeling' de divisie Rijgeschiktheid van het CBR, die verder actie onderneemt.

Het vervolg van de procedure is afhankelijk van de feiten die de politie heeft geconstateerd. Op grond van de mededeling en de geconstateerde feiten kan de divisie Rijgeschiktheid een betrokkene naar een onderzoek sturen.

Een andere mogelijkheid is nog dat betrokkene een educatieve maatregel krijgt opgelegd.

Wettelijke basis
De vorderingsprocedure is een verkeersveiligheidsmaatregel die wordt uitgevoerd door de divisie Rijgeschiktheid van het CBR. De procedure is gebaseerd op de artikelen 130 - 134A van de Wegenverkeerswet 1994. Deze artikelen zijn nader uitgewerkt in

de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid
de Regeling eisen geschiktheid 2000
het Reglement Rijbewijzen