Als ik om kom door een ongeluk, krijgt mijn gezin dan geld van de wederpartij?

Uit curiositeit: Als ik word aangereden door een ander terwijl het niet mijn fout is, heeft mijn familie/gezin dan recht op geld van de wederpartij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als er schade is door inkomstenderving van het gezinsinkomen smartegeld etc. Ja, daar is de wederpartij dan aansprakelijk voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je dat zeker? Volgens mij vervalt dat recht (behalve misschien een klein stukje smartengeld) bij overlijden namelijk. Zit zelf in een letselschadeprocedure van m'n partner. Als hij nu overlijdt kan ik (voor zover mijn informatie reikt) naar de rest van de zaak fluiten.
Ben benieuwd naar bron, een dag niet geleerd....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is overlijdensschade?
Volgens de Nederlandse wet is overlijdensschade de schade die bepaalde nabestaanden kunnen claimen omdat de overleden persoon (bijvoorbeeld als ouder of partner) nu niet meer in staat is hen de onderhouden of te verzorgen. Deze nabestaanden hebben dan recht op een financiële compensatie van degene die het overlijden veroorzaakt heeft. http://www.judex.nl/rechtsgebied/letselschade_%26_ongevallen/overlijdensschade/artikelen/245/wat-is-overlijdensschade_.htm http://www.judex.nl/rechtsgebied/letselschade_%26_ongevallen/overlijdensschade/artikelen/246/wie-hebben-er-recht-op-vergoeding-van-overlijdensschade_-.htm