Nieuwe achternaam als je naar IJsland emigreert? (Zie verdere uitleg.)

Op wikipedia staat het volgende: "In IJsland gebruikt men geen achternamen. In plaats daarvan worden personen nader aangeduid met de naam van hun vader. Personen die de IJslandse nationaliteit verwerven worden in IJsland geacht een IJslandse achternaam aan te nemen."

Is dit werkelijk zo en hebben zo voor immigranten geen andere regeling voor? Het lijkt mij namelijk raar als je na 40 jaar opeens een andere achternaam krijgt. Wel lijkt het me logisch dat jou kinderen (indien je ze nog niet had op het moment dat je daar heen emigreerde) een IJslandse achternaam krijgen. Dit omdat je je dan aan de IJslandse gewoontes moet houden?
Maar weet iemand hoe dit precies zit?

--

http://nl.wikipedia.org/wiki/Achternaam#IJsland
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJslandse_namen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook nog verschil tussen een zoon of een dochter.
Stel de vader heet Johan, dan heet de dochter Johansdottir en de zoon Johansson (achternaam). Maar misschien had je dat zelf ook al geconstateerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja :), maar toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's lands wijs, 's lands eer. Toegevoegd na 43 seconden:
Do in Rome, as the Romans do.

Antwoorden (2)

een land is souverein en zou dat kunnen eisen. Ijsland is een wat geisoleerd land en kan zich zoiets als je hier noemt wel veroorloven. het is niet een echt immigratieland. in amerika zou het misschien gevoeliger ligen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor immigranten geldt dit (uiteraard) niet. Je hebt immers al een achternaam :).

Twee kennissen van mij zijn een jaar of 9 geleden geëmigreerd naar IJsland. Daar zijn hun twee kinderen geboren en die hebben gewoon de achternaam van papa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oki, dus je daar geboren kinderen krijgen ook weer de 'normale' achternaam en niet de voornaam van vader + son erachter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar mag je voor kiezen, dat hoeft niet. Zij hebben er voor gekozen hun kinderen de Nederlandse achternaam te geven, omdat daar hun roots liggen en het niet uit te sluiten is dat hun kinderen later terug willen naar Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oki! Thanks voor je antwoord! +1 :-).