ik woon op begeleidwonen en heb wajong ik moet naar de gevangenis. word dat allemaal stopgezet en wat gebeurt er als je uit de gevangenis komt hierme?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (3)

Dan zul je opnieuw een en ander moeten regelen, wajong ,begeleid wonen enz. maak tijdig een afspraak met je maatschappelijk werker ,reclasseringsambtenaar ,in de gevangenis .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je uitkering stopt als je langer dan een maand de gevangenis in moet. Dus een week naar de gevangenis heeft geen invloed op je uitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist Crea.
Als je minder dan een maand moet zitten vervalt je uitkering niet. Hoe het met je woonsituatie is is niet iets wat een landelijke regeling is, dan zal van geval tot geval anders zijn. Als het een week is kan ik me niet voorstellen dat er een wettige basis is om je uit huis te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ls men in een gevangenis, een huis van bewaring, een penitentiaire inrichting of een tbs-kliniek zit, is er géén op een uitkering zoals de Wajonguitkering. Een Wajonger verliest de uitkering als de detentie langer dan een maand is.

Algemeen: zodra men gedetineerd raakt, wordt de uitkering direct stopgezet. Dit gebeurt dus exact één maand na de opname. De uitkeringen op basis van de Werkloosheidswet en bijstandsuitkeringen kunnen per datum van opname gestopt worden.
De Dienst Justitiële Inrichtingen informeert de UWV over het feit dat een uitkeringsgerechtigde vast zit. Daarnaast heeft de gedetineerde zelf ook de plicht om de uitkeringsinstanties te informeren.

Er zijn een aantal uitzonderingsregels voor gevangenen om toch een uitkering te ontvangen bijvoorbeeld tijdens proefverlof tbs-kliniek of als de gedetineerde een programma volgt gericht op resocialisatie.

Als gedetineerden uit de gevangenis komen, kunnen zij wel weer recht krijgen op een uitkering. Zie de link in de bron. Zie ook:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/48412-wet-socialezekerheidsrechten-gedetineerden-wsg.html
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/38624-gevangenis
fisbel