Is proefverlof een recht?

Ik dacht altijd dat een proefverlof een gunst was. Maar niet dat je dat af kunt dwingen. Ik verbaas me dan ook over dat gedoe van die raad voor de strafrechttoepassing en Volkert van der G.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Verlof voor gedetineerden is geen recht. De beslissing tot verlof ligt primair bij de gevangenisdirecteur. Deze moet echter wel gegronde argumenten hebben om geen verlof te geven. Bij een afwijzing van de aanvraag kan de gedetineerde in eerste instantie in beroep bij de commissie van toezicht van de gevangenis. Komt men er daar ook niet uit dan kan de gedetineerde in beroep gaan bij de onafhankelijke Raad voor de Strafrechtstoepassing. Deze raad toetst de afwijzing en in dit geval vindt men de argumenten van de directeur niet overtuigend. De raad brengt een advies uit aan de minister (staatssecretaris). Dit is echter alleen een advies en de minister hoeft dat dus niet op te volgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de heer Job van der Sande: woordvoerder Ministerie van Veiligheid en Justitie, voormalig parlementair verslaggever werd vandaag het volgende bekend gemaakt op Twitter:
“Reactie op nieuws rond Volkert van der G: er is nog geen enkel besluit genomen over zijn verlofaanvraag”

Vanavond is het volgende bekend gemaakt:
Staatssecretaris Fred Teeven van Justitie (VVD) verleent Volkert van der G. geen proefverlof. Met die beslissing passeert Teeven het advies van de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ).

Proefverlof is dus geen recht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord.
Dat is het nadeel van wij Nederlanders, als er maar iets vaak genoeg gebeurd, zoals een proef verlof, gaan we er vanuit dat het ons recht is (normaal is) om bepaalde dingen te doen. Net als dronken op de fiets naar huis toe, oom agent doet er zelden moeilijk over, maar officieel is het deelname aan verkeer in beschonken toestand (of hoe je het ook mag noemen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is nog helemaal geen beslissing genomen en dat was 8 uur geleden al bekend: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/10/teeven-weigert-volkert-van-der-g-verlof/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Pelle, bericht kwam bij mij vanmorgen pas binnen. Job van de Sande‏@jobvandesande20u
“@minv_j: Reactie op nieuws rond Volkert van der G: er is nog geen enkel besluit genomen over zijn verlofaanvraag”

Er was al driemaal proefverlof aangevraagd, is steeds geweigerd door gevangenisdirecteur.
Geldig blijft: proefverlof krijgen is geen recht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waar staat het dat het ook de mening is van de minister in dit geval c.q. de staatssecretaris ? morgen is vermoedelijk pas beslissing en persconferentie