Wat als je naar de gevangenis moet en je geeft borstvoeding?

Ik zit net GTST te kijken en vroeg mij dit zo af (ivm met Nina). Stel nu dat je borstvoeding geeft en je moet om welke reden dan ook de gevangenis in of je wordt in hechtenis gehouden wegen verhoor ofzo, hoe lossen ze dit dan op met het feit dat je kind borstvoeding krijgt?

Ik geef bijvoorbeeld nu ruim dertien maanden met veel plezier borstvoeding en mijn kind heeft nog nooit een fles gewild. Totale weigering. Het lijkt mij dan niet dat de politie je kind laten verhongeren als de moeder in hechtenis wordt genomen toch? Of ze sluiten dan toch niet ook het kind bij de moeder op? Wie weet hoe ze dat oplossen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een kind hoeft niet perse borstvoeding. ook zou het kind dan in begeleiding met vader daarheen kunnen gaan.
Poet
10 jaar geleden
Ik weet wel dat je als moeder in sommige psychiatrische ziekenhuizen een baby bij je kunt houden als je daar bent opgenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@minime1; nee een kind hoeft niet perse borstvoeding maar als het vanaf de geboorte enkel borstvoeding krijgt, dan weigert het kind dus later de fles (zoals mijn meiden) en zal het dus kunnen verhongeren. En een vader zes tot tien keer op een dag door vader naar de moeder brengen lijkt mij geen optie toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wendy: wat ga je doen als je plotseling ziek wordt, naar het ziekenhuis moet of wat dan ook?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kolven kan ook nog en dan laten brengen maar als je ziek bent wordt dat misschien ook een probleem om maar niet te spreken over ernstigere situaties.

Het beste antwoord

In Nederland is er een wettelijk recht op het geven van borstvoeding.

Totdat je kindje negen maanden heb je het wettelijk recht je werk te onderbreken om je kind te voeden of je melk af te kolven. - See more at: http://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/87/stoppen-vanwege-werk#sthash.WZDzwIdi.dpuf

Dat geldt op het werk, dat geldt ook in detentie. De werkgever - of de gevangenis - moet zorgen voor een geschikte ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat je comfortabel kunt voeden of afkolven.

In België geldt dat overigens tot 7 maanden.

Dat recht is zo ingehamerd in de westerse wereld dat er in de VS zelfs een gevangenis met een kolfkamer is, terwijl dat toch echt een mannengevangenis is.

Er zijn gevangenissen waar de huisregel stelt dat een moeder haar pasgeborene slechts 6 maanden bij zich mag houden. Rechtszaak:
http://www.commissievantoezicht.nl/uitspraken-zoeken/2568/?fldkeyword=kind&fldruling_year=2013&fldarticle=&fldinstitution_type=&sc=date&so=up
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies boven de 9 maanden heb je niets meer te willen en kun je je kindje beter ergens anders onder brengen.

Andere antwoorden (2)

Het kind wordt in sommige gevallen inderdaad bij de moeder in de cel gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yep klopt!
Ik heb er over gelezen maar ik weet niet meer waar het in stond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen bron maar heb het weleens gelezen en op t.v. gezien in een programma over gedetineerde vrouwen.
Moeders worden in de westerse wereld nooit gescheiden van hun babies.
Ook in Nederland zal niemand dat in hun hoofd halen, tenzij Jeugdzorg dat onverantwoord vindt.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook in de gevangenis dus? Zelfs een lopend kindje? Of als je je tweejarige borstvoeding geeft?
ronron1212
10 jaar geleden
Dat kan tot het kind 3 jaar wordt daarna moet het kind de gevangenis uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kind van 2 heeft geen borstvoeding nodig. Als je werkt en bv geeft gaat dat ook maar tot 9 maanden. Daarna moet je zelf een oplossing zoeken.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
In Tanzania geven ze zelfs kleuters nog borstvoeding, heb ik zelf gezien toen ik daar was. Gewoon in de trein, is daar heel normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik heer maar die werken niet ver weg van hun kind of zitten in de gevangenis ;)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is ook weer zo...meestal dan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
http://www.nu.nl/opmerkelijk/3591479/vrouw-geeft-vijfjarige-dochter-nog-borstvoeding.html