Mag je seks met een 12-jarige, als je 16 bent?

Volgens een eerdere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/samenleving/oud-sex.16339 mag je pas seks vanaf je 16e.
En volgens de kindertelefoon mag je zelfs seks op je 12? http://www.kindertelefoon.nl/vragenkast/11195?ug=1

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik weet wel dat een 12-jarige seks mag met een 15-jarige.
Maar ik dacht eens gelezsen te hebben dat er 5 jaar verschil mag zijn als je nog geen 16 bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
10.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, dat is allemaal niet juist, Het ligt veel genuanceerder.

Het beste antwoord

Ik zie dat de vraag al in verschillende vormen is gesteld en beantwoord, maar ik wil er toch ietrs dieper op in gaan.
"Als een meisje van 15 seks heeft met haar vriendje van 16 zal dat geen probleem zijn. Is die persoon bijvoorbeeld 30, dan kan het wel een probleem worden. Vanaf 16 jaar is het niet verboden om seks te hebben (op vrijwillige basis natuurlijk)." Dit citaat wordt te hooi en te gras aangehaald. Maar …

Zie bv http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=166922 (Zij was toentertijd 12 en hij was 15).

"In de rechtspraak […..] is bepaald dat het strafbaar is om beneden de 16 jaar met leeftijdsgenootjes gemeenschap te hebben, maar dat het niet altijd als een ontuchtige handeling wordt aangemerkt. En dat is het bepalende punt.
(Tot 12 jaar is seks sowieso verboden en strafbaar).
Het is dus voor iedereen strafbaar om gemeenschap te hebben met iemand beneden de 16 jaar. Wel of niet gewild, doet niet ter zake.
Ook een 17-jarige of <18-jarige mag geen gemeenschap hebben met iemand beneden de 16 jaar.

Hoewel het in beide voorbeelden strafbaar is, vindt vervolging van degene die gemeenschap heeft met een persoon tussen de 12 en 16 jaar alleen plaats als hierover een klacht is ingediend (het is een zogenaamd klachtdelict )."
Je kunt het vergelijken met 'iemand chanteren, stalken of beledigen'. Ook dat is strafbaar, maar er kan pas tot vervolging worden overgegaan als er officieel een klacht wordt ingediend. De klacht is dus een voorwaarde voor vervolging.
Als een 12-jarige seks heeft met een 15-jarige kan daar wel degelijk een klacht over worden ingediend. De wet kan het wel toestaan als het leeftijdsverschil gering is, maar het is aan de rechter om te bepalen wat “gering” is. Een verschil tussen 12 en 16 jaar is zeker níét gering.
De klacht kan worden ingediend door een van de jongeren zelf, maar ook door een ouder of de Raad voor Kinderbescherming.
Stel: twee jongeren van 14 of 17 hebben uit vrije wil seks met elkaar, maar de ouders van de 14 jarige zien de 17-jarige helemaal niet zitten. Zij kunnen dan een klacht indienen, waarna er tot vervolging kan worden overgegaan.
In de praktijk zullen de twee jongeren eerst uitgebreid worden gehoord. Daardoor zal er echt niet meteen tot vervolging worden overgegaan, tenzij de klacht van de ouders, die ook gehoord worden, terecht was (en/of de 14-jarige plotseling een heel ander verhaal gaat vertellen. En dat gebeurt !!).
Bedenk dus welke risico's je loopt. De gevolgen kunnen enorm zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dit betekend dat ook een 40-jarige seks met een 12-jarige mag hebben, zolang er geen klacht word ingedient? Volgens mij was dit vroeger zo, maar is dit jaren geleden veranderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Marius, lees het eerste gedeelte nog eens goed door, te beginnen bij: Ïn de rechtspraak [.....] Het belangrijkste punt is dat seks beneden de 16 jaar met een leeftijdgenoot niet altijd als een ontuchtige daad wordt aangemerkt en een klachtdelict is. Ook een 17-jarige of <18-jarige mag geen gemeenschap hebben met iemand beneden de 16 jaar en kan onder klachtdelict vallen.
Seks van een 40-jarige met een 12-jarige, zoals in uw voorbeeld, valt onder het hoofdstuk ontucht en is van een geheel andere orde. Ontucht kan al gelden bij gemeenschap van een 21-jarige met bijvoorbeeld een 15-jarige. De gevangenisstraffen hierop zijn niet mis en dan gaat het alleen nog om vrijwillige handelingen. Voor onvrijwillige handelingen zijn de regels nog strenger. http://www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/

Andere antwoorden (2)

Volgens de wet is het verboden om onder de 16 jaar seks met elkaar te hebben, maar ben je tussen de 12 en 16 jaar dan kijken ze er anders naar. Dan is het alleen strafbaar als één van jullie, of één van jullie ouders een klacht indient bij de politie. Dit is om te voorkomen dat een volwassen persoon seksueel misbruik maakt van een jongere.
Volgens de wet is het verboden om onder de 16 jaar seks met elkaar te hebben. Soms wordt het niet als verkeerd gezien, namelijk als het leeftijdsverschil niet zo groot is, als jullie het allebei willen, en/of als jullie een relatie hebben op voorwaarde dat het gebeurt zonder dwang, geweld, misleiding en buiten een afhankelijkheidsrelatie (dus het mag niet met je docent of sportleraar zijn bijvoorbeeld). Het is belangrijk dat je alleen seks hebt als je het zelf wil, geef je grenzen aan en als je twijfels hebt praat er dan over!
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je herhaalt een link die ik zelf al aangeef ;-)
Ja, ik weet dat je tussen de 12 en 16 seks mag hebben met iemand in dezelfde categorie. Maar de vraag is, mag je als 12-jarige seks hebben met een 16 of 17-jarige? Dus iemand buiten deze categorie, maar nog wel minderjarig.
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Dan zal de jongen moeten wachten tot het meisje ook 16 geworden is.
Ik denk dat je een onderscheid moeten maken in de verschillende niveaus van seks.
Betasten is niet hetzelfde als een penetratie.
Het probleem is dat het hier over een gedogen situatie gaat die door iedereen anders wordt geinterpreteerd. Iedereen heeft er wel een eigen gedacht over en er zijn ook ontelbare parameters die de zaak kunnen beinvloeden.
Kan alleen maar zeggen wees voorzichtig want in wezen ben je schuldig en bega je een vergrijp
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens jou is seks tussen 12 en 16 dus illegaal, maar word het gedoogd?
Maar volgens de link is het niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat het gedoogd worden wat zou willen zeggen dat het niet strafbaar is. Ik heb gezegd dat het gedoogd wordt naar gelang de situatie en diegene die er over oordeelt.
Volgens de wet is het strafbaar, maar. Het woord maar is zeer rekbaar. Probleem is dat je niet weet hoe rekbaar, en dat hangt af van veel parameters, die je op dat moment niet in de hand hebt.