Mag je met een copie van je rijbewijs op straat rijden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, een kopie is niet voldoende, het origineel dient te worden getoond. Zie ook miij reactie onder iHave

Het beste antwoord

Je dient je rijbewijs op de eerste vordering te overhandigen, dat kan je natuurlijk alleen doen als je die dan ook bij je hebt.

Wat je met die kopietjes wilt doen moet je zelf weten, maar als een agent om je rijbewijs vraagt zal hij/zij in het algemeen met een kopietje geen genoegen nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iHave, Dit antwoord is juist. Bij de vraag van Gast166206 gaat het om de combinatie auotorijden-rijbewijs. Als politie controleert op het bij zich hebben van het rijbewijs, dan dient het origineel getoond te worden. Kan men het origineel niet tonen, dan volgt automatisch een bekeuring. Deze regel geldt voor iedere automobilist. Een agent is in deze situatie niet gemachtigd om te beoordelen of een verhaal goed of niet goed is. Dat heet "willekeur".
Een aantal jaren geleden mocht men (nog diezelfde dag) het origineel op het politiebureau komen tonen, deze mogelijkheid is er niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mercietjes

Andere antwoorden (2)

Als je op je fiets rijdt wel ☺
Een kopie is eenvoudig te vervalsen en wordt niet geaccepteerd, zeker niet bij bij verdachte zaken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus officieel niet, ligt aan de agent en de omstandigheden. Als je een goed verhaal hebt waarom je een kopie hebt in plaats van het origineel kan je er mee weg komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien een kopie van je rijbewijs eenvoudig te vervalsen is, dien je een geldig identiteitsbewijs te bezitten om je te kunnen identificeren. Op de website van de Rijksoverheid staat het volgende. Ik citeer:

"Kopie identiteitsbewijs niet geldig

Een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument is geen geldig identiteitsbewijs. De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een kopie niet worden gecontroleerd."

Voor meer informatie verwijs ik je naar de website van de Rijksoverheid (zie bron).