Na hertrouwen, heeft mijn vader alles op naam van zijn nwe vrouw gezet. Heb ik nog recht op mijn deel? Hij is inmiddels overleden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben zijn zoon. Hij heeft bewust voor zijn overlijden al zijn bezittingen op naam van zijn nieuwe vrouw gezet. Na zijn overlijden kreeg ik te horen dat hij geen bezit had.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (4)

Je vader kan in zijn testament hebben bepaald dat het langstlevende de bepaling is. Dat erf jij pas als zijn vrouw overlijd. Zij zal nu wel als de erfbelasting moeten betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onterechte -,daarom een +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
ronron1212
10 jaar geleden
Dank maria
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En een extra + van mij maakt het weer gelijk. Want inmiddels zijn er 2 minnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook ronron heeft een geheime minares. ;-)
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe bedoel je Maria16 wat ik antwoord is gewoon erfrecht
HeerVoldemort
10 jaar geleden
haha ze bedoeld die persoon die jouw onterechte minnen geeft. Een geheime minnares.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja HeerVoldemort heerlijk is dat toch he zo een onzichtbare minnaar en dat kan ook zo maar niemand die het weet.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Idd ook als je de pest aan iemand heb, zou je zo alle vragen langs kunnen gaan waar die persoon antwoord op heeft gegeven en kunnen minnen, raar hoor.
ronron1212
10 jaar geleden
Het valt schijnbaar niet op dat iemand dat doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt HeerVoldemort,dat bedoelde ik inderdaad met een geheime minnares,maar ik heb hier ook geheime minnaars.
Gelukkig boeit het mij niet,ze doen maar. ;-)))) Het is wel vreemd want als iemand heel vaak minnen en/of plussen geeft dan kun je een waarschuwing krijgen.
Je kunt alleen erven als er wat te erven is, je zegt dat je vader geen bezit had ,dus valt er niets te erven, erfenissen kunnen ook negatief uitvallen bijvoorbeeld als je vader meer schulden als bezittingen had. maar dan kun je je erfenis verwerpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je vader bewust zijn bezittingen overgedragen heeft aan zijn vrouw ,is dat mischien een boodschap ,dat hij niet wilde dat je wat zou erven. ik zou de zaak dan laten rusten en niet de strijd zoeken om iets te erven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Dit is dus per se onjuist. Zie de reactie hieronder, met verwijzing naar een website.
Mijn suggestie is dat je langs een notaris gaat om je e.e.a. te laten uitleggen.
In principe is het zo dat schenkingen bij leven aan een (toekomstige) erfgenaam (op vordering van de overige erfgenamen) verrekend moeten worden. Dat kan anders zijn als de schenker schriftelijk heeft vastgelegd dat dat niet hoeft.
Maar nogmaals, het is best wel ingewikkelde materie, dus laat je adviseren door een deskundige. Maak daarbij ook een afweging of het financieel de moeite waard is, en hou er rekening mee dat als de weduwe van je vader tegensputtert het een taai verhaal gaat worden.
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lees eerst en reageer dan, Zijn vader wil hem niets nalaten en heeft daarom afstand gedaan van zijn bezittingen ,dat hoeft niet geschonken te zijn, mischien heeft hij op papier wel alles verkocht aan de weduwe en vervolgens het geld verbrast . dan is er niets te erven en zal er ook in de toekomst niets te erven zijn.
Tot 2003 hadden kinderen het recht om hun deel van de erfenis meteen op te eisen als hun ene ouder overleden was, en de andere nog leefde. Het kon dan bijvoorbeeld gebeuren dat de achtergebleven ouder zijn woning moest verkopen, om de kinderen hun deel van de erfenis uit te kunnen betalen. Wilde je dit voorkomen, dan moest je als ouders een langstlevende testament maken, waarin je bepaalde dat al je bezittingen bij je overlijden naar je echtgenoot / partner gingen.

Dit is veranderd. Sinds 2003 geeft de wet bescherming aan de achtergebleven echtgenoot en geregistreerd partner. Bij overlijden krijgt de langstlevende automatisch alle bezittingen (en schulden) van de overledene. De kinderen kunnen niet meer meteen hun erfdeel opeisen, maar krijgen slechts een vordering in geld ter grootte van hun erfdeel. Deze vordering is pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende. Het maakt hierbij niet uit of het om een ouder of een stiefouder gaat. Zodra er een achterblijvende echtgenoot /partner én een kind is, gelden de regels van de wettelijke verdeling.

Kunnen de kinderen hier niets tegen doen en moeten zij toezien dat de stiefouder hun hele erfdeel opmaakt?

Je kunt dit als kind voorkomen door gebruik te maken van je wilsrechten. Je vestigt dan vruchtgebruik op je erfdeel. De kinderen krijgen het eigendom van hun erfenis, de stiefouder houdt echter het recht van gebruik. In feite hebben de kinderen nog niets aan hun erfdeel omdat de stiefouder het recht van gebruik hierover houdt, maar je voorkomt in ieder geval dat de stiefouder het erfdeel helemaal kan opmaken.