Wanneer gaat WIA in?

Vriendin van mij is zit geruime tijd thuis.
Eerste half jaar was ze 50% ziek (en werkte ze 50%), maar sinds een jaar is ze volledig ziek thuis.
Wanneer gaat de wia in?
Vanaf het eerste moment ziek zijn? Of pas wanneer je volledig ziek bent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Ziek zijn wil nog niet zeggen dat je 100% wia krijgt dat kan ook maar 25% of minder zijn.

Het beste antwoord

Beste Gast165601,

Het eventuele recht op WIA gaat 104 weken na de eerste ziektedag in. Dat is gerekend vanaf de eerste dag dat iemand zijn werk niet (volledig) meer kan doen door ziekte. Het maakt daarbij niet uit of iemand op dat moment volledig of gedeeltelijk is ziekgemeld.

In de situatie van je vriendin is de eerste ziektedag dus ongeveer anderhalf jaar geleden, en zou een eventueel WIA-recht over een half jaar ingaan. Ongeveer vier maanden van te voren (in de 88e week van ziekte) krijgt ze een brief van UWV. Hierin staat dat ze volgens onze gegevens bijna twee jaar ziek is. In de brief staat hoe en wanneer de WIA moet worden aangevraagd.

Actuele infromatie vind je hier: http://bit.ly/15SBosm.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om recht te hebben op WIA, moet je twee jaar ziek zijn, dan kun je gekeurd worden, voor hoeveel procent je nog arbeidsgeschikt bent. Minimaal een maand na je keuring krijg je je (aanvullende) uitkering, doe de aanvraag dus tijdig.