Me ouders verbieden me dingen terwijl ik meerderjarig ben mag dat?

Meer info":
Ik ben ondertussen 20, nu ga ik een auto kopen.
Alles is al rond, maar mijn ouders willen het niet dat ik hem koop.
Hebben ze gezag op mij mogen ze nog beslissen en verbieden of alleen mening geven?

Als ik de auto koop, moet ik hem direct terug brengen van ze en willen ze mijn rekening in beslag nemen.
Dit mogen ze toch niet?

Wat zijn mijn gevaren dat als ik nu met de auto thuis kom?

Ze zeggen tevens ook omdat ik nog bij hun woon moet ik naar hun luisteren.
Wanneer ik op mezelf woon hoef dit niet meer.

Kortom mogen ze dit doen, of kan ik de auto gewoon kopen?
En als ze gaan dreigen dat ik ergens hulp kan krijgen des noods de hard way (rechtzaak).

Groeten,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Poet
10 jaar geleden
Als je een auto koopt van je eigen geld dan kan dat gewoon als volwassene. Rekening in beslag nemen mogen ze ook niet. Ze kunnen je overigens wel het huis uit gaan werken.
Maar ik zou toch liever gewoon even aanhoren of ze misschien goede reden tot zorg hebben. Misschien vrezen ze bijvoorbeeld dat je niet alle kosten overziet en die misschien niet kunt betalen. Of ze hebben misschien een andere terechte zorg.
Ik zou in je eigen belang en omwille van de lieve vrede zolang je er nog woont even nadenken over die zaken. Als je dan nog meent dat het allemaal oplosbaar is dan zou ik ze dat uitleggen en dan die auto kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
word dus gewoon auto kopen.
Worden ze boos ga ik bij mijn vriendin intrekken. Praten helpt toch niet, al geprobeerd.
Het enige wat me pa kan zeggen is nee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik woon natuurlijk nog bij mijn ouders hebben ze dan net zo veel te zeggen dat als ik op mezelf woon? dus niks?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag eens waarom ze nee zeggen? Wat is hun motivatie?
Er zal een voor hun gegronde reden achter zitten.
ronron1212
10 jaar geleden
U bent nooit aansprakelijk voor schulden van kinderen boven de 18, want dan zijn ze meerderjarig. Ouders zijn niet aansprakelijk voor de schulden die na de 18e verjaardag zijn ontstaan. Het kan wel voorkomen dat ouders verantwoordelijk zijn voor schulden die vóór de 18e verjaardag zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien willen je ouders je besparen voor een catastrofe om die auto te kopen.
Jij wilt graag die auto kopen maar als het straks in strop blijkt zit je diep in de onkosten. En dan is het de ene week een koppeling en de maand daarop blijkt dat de auto diverse andere gebreken heeft. Spaar gewoon door voor je toekomst als je niet van een auto afhankelijk bent. En ik kan begrijpen dat je ouders bezorgd worden daar beginnende autobestuurders nog wel eens speels zijn en jou willen behoeden voor het geval dat. En een auto op de lat kopen zou ik zeker niet doen. Vandaag heb je werk morgen kan het ineens over zijn en zit je met een schuld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken het verhaal wel. Mijn broers en zus hadden ook altijd grote strijd als ze een grote aankoop deden toen ze nog thuis woonden. Ik moet zeggen dat ik daar als jongste telg minder last van had. Misschien omdat ze zagen dat het bij mijn broers en zus uiteindelijk ook altijd goed was gekomen. Misschien omdat ze wisten dat ik alles 100 keer overdacht voordat ik een aanschaf deed.
Desalnietemin vind ik dat je ouders een gegronde reden moeten hebben en die aan jou kunnen uitleggen waarom ze het niet willen. Hebben ze die niet? Dan gewoon doen wat jou goed dunkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ondertussen met andere ouders gepraat wat hun zouden zeggen als ik het aan hun zou melden dat ik auto koop. Iedereen zegt, het is je eigen pakje aan en je moet het zelf weten.
Het is jou geld en als je in de problemen komt is het je eigen schuld.

Antwoorden (3)

je bent handelsbekwaam dus je zou hem kunnen kopen, maar je ouders zijn tot je 21 nog verantwoordelijk voor de schulden die je maakt. Dus misschien zijn ze bang dat je te grote schulden maakt om die auto te kopen.
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb een vaste baan en kan alles makkelijk betalen.
Echter heb ik nog geen woning gezocht omdat ik dacht dat alles prima zou gaan. Heb al samen met me zus een auto, dit werkt niet lekker dus wilde ik een eigen. dan heb ik 1 voor werk (mag geen prive mee rijden) en me prive auto.
Dit vinden ze te veel en nergens voor nodig bla bla bla. Waar ik nu mee zit, ik ga hem hoe dan ook kopen, wat mogen ze doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp staan er straks minstens 3 en waarschijnlijk 4 auto's voor de deur? Ik kan me voorstellen dat ze daar niet blij mee zijn. Zoek een eigen woning zou ik zeggen, en stel daar al je blik ten toon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 van mezelf (prive + werk) me ouders en mijn zus.
Maar heb al gemeld dat me auto paar straten verderop mag staan waar en ruimte zat is.
ronron1212
10 jaar geleden
Ouders zijn niet verantwoordelijk voor de schulden van af 18 jaar.
U bent nooit aansprakelijk voor schulden van kinderen boven de 18, want dan zijn ze meerderjarig. Ouders zijn niet aansprakelijk voor de schulden die na de 18e verjaardag zijn ontstaan. Het kan wel voorkomen dat ouders verantwoordelijk zijn voor schulden die vóór de 18e verjaardag zijn ontstaan.
Jouw ouders moeten wel tot jouw 21e je financiële problemen oplossen. Ze zijn daar wettelijk toe verplicht. Vanuit jouw ouders bezien zou ik ook enig zeggenschap willen hebben bij zo'n aankoop.
Ik vind je nogal definitief overkomen in je uitspraken. Als je al enigszins volwassen was geweest, had je dat rustig met je ouders overlegt en aan hen de reden voor het verbod gevraagd. Zulke zaken vallen namelijk met ouders te bespreken. Tenzij ze vinden dat je nog zulke bokkensprongen maakt, dat ze je wel moeten remmen.

Wacht niet op antwoorden van hier, maar ga op een volwassen manier met hen om tafel zitten, dan zal alles voor iedereen duidelijk worden en zal de band onderling heel blijven. Iets wat voor je hele leven zeer waardevol is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Praten werkt niet, enige wat ze zeggen is nee komt niks van in.
Wat voor sterke argument ik ook heb.
Computoon
10 jaar geleden
De voortgezette onderhoudsplicht geldt niet voor schulden maar voor het levensonderhoud en de kosten van de studie.
ronron1212
10 jaar geleden
U bent nooit aansprakelijk voor schulden van kinderen boven de 18, want dan zijn ze meerderjarig. Ouders zijn niet aansprakelijk voor de schulden die na de 18e verjaardag zijn ontstaan. Het kan wel voorkomen dat ouders verantwoordelijk zijn voor schulden die vóór de 18e verjaardag zijn ontstaan.
Ivana
10 jaar geleden
Sorry Patrick. Er zijn dus ook ouders die onvolwassen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat geven ze dan als reden, dat je de auto niet mag kopen?
Is hij te lelijk (pooierbak), zijn de kosten te hoog, zijn ze bang dat je gaat racen met vrienden ofzo (vw'tje met grote bass-boxen erin) of zegt je vadre 'gewoon' , NEE!, IN DAT GEVAL, wanneer ze geen gegronde argumenten hebben, zou ik hem kopen.
Zie maar waar het schip strand. Beslag op je rekening leggen lukt hen niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Ben het helemaal eens met Ivana.
Dat zijn eigenlijk twee verschillende zaken.

Als je 18 bent, ben je meerderjarig en voor alles handelingsbekwaam. Je kunt dus een auto kopen zonder toestemming van je ouders. Zij kunnen wettelijk niet eisen dat de koop ongedaan wordt gemaakt.

Het ouderlijk gezag eindigt ook als het kind 18 jaar wordt. De ouders blijven echter onderhoudsplichtig tot het kind 21 is.

Als je de auto koopt, tegen de wens van je ouders in, krijg je waarschijnlijk ruzie. Maar daar voorziet de wet niet in. Het zorgen dat de verstandhouding goed blijft en je ouders niet voor het hoofd stoten is veel waard. En, als het ondraaglijk wordt, uit huis gaan, dan kun je (bij wijze van spreken natuurlijk) alles doen wat je wilt, mits wettelijk toegestaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Die onderhoudsplicht geldt voor het levensonderhoud en studie tot het kind 21 jaar wordt. Maar niet voor schulden vanaf het moment van meerderjarigheid van het kind.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thanks voor reactie, ik zou het huis al uitgaan.
Ik merkte echter dat ze het niet leuk vonden, omdat ze me dan minder zien.
uit respect ben ik thuis gebleven.
Maar dan krijg ik dit, ik blijf achter mijn mening dat ik hem ga en moet kopen. Maar wilde even mijn rechten weten en de rol van mijn ouders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je staat in je recht. Maar je kan je afvragen wat de juiste beslissingen zijn wanneer je aan de hand van de wet je mogelijkheden in dit verband aan het bekijken bent.