Is het mogelijk om een buitenlandse achternaam te wijzigen in een Nederlandse?

Ik heb een buitenlandse achternaam en, omdat ik weinig met mijn voorouders gemeen heb en in Nederland geboren ben en woon, wil ik graag dat mijn toekomstige stamboom vanaf mijn kinderen, een aan mij gerelateerde achternaam dragen namenlijk V/d Haag. Mijn beide ouders zijn in het buitenland geboren, waarvan één een Nationaliteit en andere verblijfsdocument voor onbepaalde tijd heeft. (dit laatste vanwege een strafrechtelijk verleden)

Leeftijd 19
Geboorte/Woon plaats Den Haag.

Is dit mogelijk?

Alvast een waarschijnlijk, de vraag beantwoordende bron:
http://www.justis.nl/producten/naamswijziging/achternaam-wijzigen/achternaam-meerderjarige-wijzigen/index.aspx (geen verstand van juridische zaken en momenteel te laks om een ‘je hoofd gek makende’ wet te begrijpen.)

Alvast bedankt x :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde: Waarvan één een Nederlandse Nationaliteit heeft. (ouders)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kinderen een andere naam geven is geen probleem: de naam van je partner. Sowieso moet jouw partner het ook maar goedkeuren dat de kinderen niet de naam van hem/haar krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zag dit op de site van justitie staan: Wanneer kan ik mijn achternaam (laten) wijzigen? Om uw achternaam te mogen wijzigen, moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen naamswijziging voor meerderjarigen en naamswijziging voor minderjarigen. Alleen als u meerderjarig bent, kunt zelf om een naamswijziging verzoeken. Dat kan, als u: - uw achternaam wilt wijzigen omdat deze niet-Nederlands is; Uw naam kan alleen worden gewijzigd als u de Nederlandse nationaliteit heeft. verder staat dit er ook:
U wilt een niet-Nederlandse achternaam veranderen Bij een naturalisatie kunt u in bepaalde gevallen uw achternaam wijzigen. Dat staat in de Rijkswet op het Nederlanderschap. Nadat de naturalisatie heeft plaatsgevonden, kan de naam worden gewijzigd als dit voor de inburgering van belang is. Het verzoek moet binnen vijf jaar na de naturalisatie bij Justis worden ingediend. Een buitenlands klinkende naam die in Nederland veel voorkomt, komt in beginsel niet voor wijziging in aanmerking. Naamswijziging op grond van culturele, religieuze of politieke redenen is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan dus WEL je naam laten veranderen, maar er zijn regels aan verbonden, en uiteraard kosten. Misschien kunnen ze je op het gemeentehuis meer info geven?

Antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja we hebben het volgens mij over de zelfde site.
Het kan maar onder zeer strenge voorwaarden en ik denk niet dat je daaraan voldoet. Het kost euro 835.- en als het verzoek wordt afgewezen krijg je het geld niet terug. Je moet overigens de Nederlandse nationaliteit hebben. (Denk ook aan kosten als een nieuw paspoort en een nieuw rijbewijs.)

In welke gevallen kun je een buitenlandse achternaam laten veranderen?

"Voorwaarden
1. U heeft kort geleden het Nederlanderschap verkregen.
2. Uw achternaam is moeilijk uit te spreken of naar Nederlandse opvatting
onwelvoeglijk of bespottelijk. Of hiervan in uw geval sprake is,
beoordeelt de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie.
3. Uw nieuwe achternaam moet zoveel mogelijk lijken op uw huidige
achternaam. Lukt dat niet door bijvoorbeeld
een paar letters te veranderen, dan kunt u kiezen voor de naam van uw andere ouder. Als dat niet kan, dan kunt u een volledig nieuwe Nederlands klinkende achternaam
kiezen. Deze achternaam mag nog niet in Nederland voorkomen."

Ziie http://justis.nl/producten/naamswijziging/faq-achternaamswijziging/index.aspx#paragraph3 en dan 'brochure naamswijziging'.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet je aan 1, 2 en 3 voldoen of is 3 alleen genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ik alleen nog aan ''De naam veroorzaakt psychische schade'' zou kunnen voldoen. Nu nog een corrupte psychiater zoeken! xd
Computoon
10 jaar geleden
Je moet aan alle drie voldoen.
van belang is hier welke Nationaliteit heb je zelf ,als dat de Nederlandse is kun je een vezoek indienen om een naamswijziging door te voeren ,hier zijn kosten aan verbonden .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst leren, dan examen afleggen! ;p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je het zelf zo goed weetz waarom vraag je het dan sukkel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
om te leren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
weet je dat zelf niet ?