In hoeverre is een koopcontract van een hond rechtsgeldig?

Als je een hond wil van een goede fokker kom je bijna niet onder een koopcontract uit. Maar, in hoeverre is zo'n contract nu rechtsgeldig? Naar mijn weten is een hond in de Nederlandse wet -even cru gezegd- een 'ding', een gekocht product, niets anders dan een nieuwe koelkast. Zodra je betaalt voor jouw hond is het 'product' verkocht en van eigenaar verwisseld en heeft de fokker er niets meer over te zeggen. Of toch niet?..

In veel van deze contracten worden clausules genoemd waar ik me heel goed in kan vinden. Bijv. dat je verklaart goed voor de hond te zullen zorgen, je best doen voor een goede opvoeding, medische zorg zult verlenen, enz. Maar andere clausules vind ik gewoon bizar. Bijv. een verbod om je hond te laten castreren (tenzij medisch noodzakelijk en akkoord door fokker). Een verplichting om gewrichtsfoto's te laten maken op de leeftijd van 1 jaar zodat de fokker weet hoe het gesteld is met de hond. De hond mag niet langer dan 3 uur alleen thuis zijn, opvoedings/dieetadviezen van de fokker moeten verplicht worden opgevolgd, en ga zo maar door. Ik vind dit wel ver gaan. Is dit überhaupt rechtsgeldig?

Er staat in sommige contracten maar liefst een boete van 10.000 euro genoemd, of zelfs dat ze je hond terugeisen indien je contractbreuk pleegt (!!). Kunnen ze dit echt doen, gaan ze hier gelijk in krijgen van een rechter? Stel ik koop een hond en besluit 1 jaar later niet die gewrichtsfoto's te laten maken. Gaan ze een mogelijke zaak dan winnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8K

Antwoorden (1)

Heel kort: JA! Zo als je al zegt ziet de wet een hond als een "zaak". Een contract bij koop met bedingen geeft je niet automatisch de volledige eigendomsrechten zoals je die zou krijgen zonder een contract. Je koopt een zaak met beperkingen c.q. bedingen. Mocht het zijn dat je inderdaad de hond koopt en je houdt je niet aan één van de bedingen, dan kan de rechter altijd besluiten om de bedingen te verzachten of zelfs ongeldig te verklaren.

Zolang de bedingen niet in strijd is met de wet of openbare goede zeden, dan zijn ze rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Helemaal correct. Je kunt het ook zo zien. Je sluit een contract, waar de koop van de hond slechts een onderdeel van is. Tevens ga je een aantal verplichtngen aan. Als je die niet nakomt pleeg je contractbreuk. Wat de consequenties daarvan zijn (boete, de hond terugleveren of wat dan ook) kun je ook in het contract vastleggen. Als de fokker / verkoper bedrijfsmatig handelt is het consumentenrecht op de koop van toepassing. Dat geeft wat extra bescherming tegen apert onredelijke voorwaarden, maar het principe wijzigd daar niet door. Die bescherming bestaat er uit dat de rechter (als het op procederen aankomt) een of meer bepalingen uit het contract ongeldig kan verklaren.
Ivana
10 jaar geleden
Het is nat als met TV kijken. Je mag zappen! Zoek een ander koopcontract met bijpassende fokker.