Hoe kan iemand aanspraakelijksstelling betalen als je geen geld hebt?

mensen die winkeldiefstal plegen doen dat meestal niet omdat ze geld hebben anders hadden ze waarschijnlijk hetgene wat ze stelen wel betaald.
wordt je gepakt als je winkeldiefstal pleegt moet je een aanspraakelijksstelling van 151 euro betalen alsof een winkeldief die wel kan betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Meestal is het een ziekte. Het gaat om de kik. Is een soort van verslaving.
Thuis en daklozen eten in een speciaal centrum of uit de vuilnisbak.
Junkies stelen om aan geld te komen. Maakt ze niet uit wat. Hebben het dus nodig als middel.
Boetes die worden opgelegd en niet betaald kunnen worden. Dat zou dan een celstraf moeten worden, maar door het cellentekort vaak niet uitgezeten. Is dus geen afdoend middel.
Anders is de georganiseerde criminaliteit uit andere landen. Was vrij recent in het nieuws dat politie een andere aanpak gaat hanteren. Op dit moment was het probleem vooral georganiseerde criminelen uit het Oostblok.
Eigenlijk vooral uit landen waar nog veel armen wonen die zich laten ronselen. Die pakken het groot aan en de kleine vissen moeten er voor boeten. Maar die pakken dus vooral dure artikelen zoals parfum en sieraden van een juwelier. De gestolen goederen worden op bepaalde markten aangeboden hier in Nederland.

Dan zijn er ook nogal wat mensen die nooit genoeg hebben en steeds iets nieuws willen. Hun kasten en huis puilt uit, maar hun bankrekening niet. Vaak hebben ze grote schulden door het vele shoppen. Deze groep heeft dus geen geld door het vele kopen van spullen die ze niet nodig hebben. Seksverslaving gaat vaak samen met een shopverslaving.

Wat thuis en daklozen betreft. Die worden in sommige regio's periodiek opgepakt, gewassen en in het (2e hands) nieuw gestoken. Is een vorm van liefdadigheid, maar ook in het belang van de volksgezondheid. Opgepakt klinkt nogal fors, maar in een van de grotere steden heeft een zwerver rond gelopen die bleef lopen met schoenen waar geen zool meer onder zat. Die deed helemaal niets. Je kon ruiken waar die ongeveer was. Dat was een bijzonder geval, maar die heb je.
Die hebben dus weinig, maar stelen doen ze nauwelijks. Wel bedelen en dat is iets anders.

De boetes worden gesteld voor doorsnee. Zodat de kruimeldieven die vinden dat een winkelier toch genoeg verdiend en het dus niet uitmaakt. Voor doorsnee helpt het stellen van een boete nog wel als afschrikmiddel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er namelijk een aangifte wordt gedaan tegen iemand voor winkeldiefstal dan wordt zo iemand een bekende van de politie. Dan komen ze in een bestand waar ze ook gevonden kunnen worden voor andere vergrijpen.

Toegevoegd na 11 minuten:
En veel-plegers die kunnen na verloop van tijd ook strenger worden aangepakt. Het gaat dus niet zozeer om het innen van een boete. Openstaande boetes worden opgeteld zoals verkeersboetes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zult het toch echter moeten betalen,desnoods wordt het van je uitkering of salaris ingehouden als men het zo ver laat komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het feit dat er diefstal word gepleegd is strafbaar en dan maakt het voor de wetgever niet uit vanuit wel oogmerk dit word gedaan, dat daar een aansprakelijkstelling tegen over staat doet niet af aan het feit of je het wel of niet kunt betalen, diefstal is diefstal, en daar staat een straf tegenover.
De overheid heeft diverse middelen tot haar beschikking om je het bedrag te laten betalen.
De overheid hanteert wel eens de regel dat zei het bedrag voorschieten aan het slachtoffer en het dan op de dader gaat verhalen met de middelen die zij tot haar beschikking heeft.
Dit kan zijn loonbeslag, bankbeslag dit gaat dan meestal via het cjib.