Als je verzekerd wilt blijven wel.

Als je in detentie zit, wil dit niet zeggen dat je niet ooit zult overlijden. Heb je niet zo'n verzekering en ook geen geld, dan zullen de uitvaartkosten verhaald worden op de nabestaanden. Als die niet wensen te betalen, dan zal de gemeente een zeer eenvoudige begrafenis/crematie laten plaatsvinden maar alsnog proberen de kosten te verhalen op nabestaanden die mogelijk worden gevonden.

Een zorgverzekering is echter niet nodig. Het ministerie van Veiligheid en Justitie is zo vriendelijk te zorgen voor de vergoeding van de medische kosten tijdens de detentie.
Computoon
10 jaar geleden
Helaas zorgt detentie voor veel meer 'verborgen' straf, waar de meeste mensen zich niet bewust van zijn. Naast dat de straf volgens de strafrechtelijke uitspraak wordt uitgezeten, valt ook inkomen meestal stil en heeft het nog meer gevolgen. Hierdoor wordt het voor velen onmogelijk om vaste lasten te betalen, zoals je uitvaart verzekering. Als je goedwillende mensen in je omgeving hebt die tijdelijk je rekening willen betalen of dat je een regeling kunt treffen mbt betalingen, dan heb je kans dat je nog een redelijke kans hebt om je leven weer goed op te pakken. Het wordt een stuk moeilijker als je dit niet kunt, want je zult je vast lasten moeten blijven betalen (ook uitvaart) en veel mensen in detentie hebben hier geen inkomen meer voor en worden uit hun verzekeringen en/of woning gezet. Deze 'verborgen' straf zorgt er vaak ook nog eens voor dat je uit detentie vaak zeer moeilijk weer iets op kunt bouwen. Verzekeringen nemen je vaak niet meer aan en ook werk en huisvesting kan een probleem zijn. Enige nazorg in detentie ontbreekt er vaak ook..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie reactie, en ook kloppend lijkt me, maar ik mis een beetje het antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, ik heb het antwoord daarin inderdaad niet duidelijk naar voren gebracht, Als je verzekerd bent dien je in eerste instantie gewoon door te betalen. Anders heb je de kans er uit te worden gegooid. Maar mogelijk is er een regeling te treffen met desbetreffende verzekering of een goedwillend iemand die ten tijde van detentie het kan en wil voorschieten.
De vraag: MOET je een uitvaartverzekering blijven betalen als....

Antwoord: Het MOET niet, je kunt een lopende uitvaartverzekering opschorten of afkopen.
Een uitvaartverzekering is een soort kleine kapitaalverzekering met een bepaalde looptijd. Met de premie die je maandelijks betaald spaar je enerzijds een kapitaaltje dat bedoeld is om de kosten voor je uitvaart te bekostigen, anderzijds zit er een overlijdensrisicoverzekering in die dient om je uitvaart te betalen als je onverhoopt te vroeg komt te overlijden voordat het benodigde overeengekomen kapitaaltje bij elkaar gespaard is.

Als je langer dan 20 jaar de uitvaartverzekering hebt dan kun je hem premievrij maken.
D.w.z. je hebt dan al wel het overeengekomen minimum spaarkapitaal bij elkaar gespaard, dat blijft dan in beheer bij de verzekeraar.
Alleen de overlijdens risicoverzekering komt dan te vervallen.
Je betaald geen premie meer maar je nabestaanden houden de aanspraak op uitkering bij overlijden van het gespaarde bedrag plus winstuitkering (rente) van de verzekeringsmij.
Het risico bestaat dan wel dat er te weinig kapitaal zal zijn voor een volledige uitvaart als je veel later komt te overlijden.
Let op: niet het gehele bedrag dat je betaald aan premies wordt gespaard! Slechts een gedeelte wordt gespaard. De rest is voor een externe overlijdensrisicoverzekering en kosten plus winst voor de verzekeraar.

Korter dan 20 jaar is geen optie. Je hebt dan meestal nog te weinig opgespaard.

Je kunt de verzekering ook afkopen: Je krijgt dan het tot dan gespaarde kapitaal ineens uitgekeerd bij leven, minus kosten van de verzekeraar. Je rechten bij een uitvaart zijn dan vervallen en je betaald dan ook geen premie meer.

Je kunt dat uitgekeerde bedrag dan vastzetten op een spaarrekening en dan later na je detentie zelf nog bijsparen. Reken op ongeveer 9000 euro voor een standaard uitvaart over ca. 5 tot 7 jaar na nu.

Bovenstaande kan ook in principe bij verzekeraars die in natura de uitvaart verzorgen i.p.v. betalen van een externe begrafenisondernemer. (Dela, Monuta)
Houdt dan wel rekening met de kans dat er een kale restitutie van de betaalde premies wordt uitgekeerd waar dan ook nog administratiekosten in rekening gebracht kunnen worden.
Premievrij maken kan, maar houdt dan rekening met een navordering van de verzekeraar op de nabestaanden bij een uitvaart. De uitvaart zal vrijwel altijd duurder uitpakken in de tijd. Wat vandaag nog voor 4000 euro kan, kan over 5 jaar niet meer.