Ben je verplicht te antwoorden op vragen van de politie, nadat ze je ID al gezien hebben, en je zakken leeg te maken?

Overlaatst zat ik samen met een vriend op een bankje op de markt. Ik zag een combi voorbij rijden en keek er gewoon naar. Ik zag ze stoppen en omkeren, ze stopten vlak naast ons. Ze vroegen ons om onze identiteit te tonen, dit hebben we allebei gedaan. Maar daarna vroegen ze ons om in de combi te gaan zitten en vroegen ze ons om onze zakken leeg te maken. Ik heb toen meegewerkt, maar ik vraag me af of dit moet of niet? Ik vind het nergens terug. Mijn vraag is dus of het verplicht is te antwoorden op de vragen van de agenten nadat je je ID al getoond hebt en of het verplicht is mee te gaan in de combi en alles uit te halen. Mag je m.a.w. weigeren om in de combi te stappen en weigeren alles uit te halen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Waar werd je van verdacht? Toevallig iets met drugs?
Amadea
10 jaar geleden
Wat is een combi in dit geval?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Een combi is een( politie)busje.
Amadea
10 jaar geleden
Een Vlaamse? Of wordt het in Nederland ook wel zo genoemd?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
In Nederland wordt dat woord ook wel gebruikt, maar als ik let op de rest van het taalgebruik van de vragensteller, denk ik ook dat het zo maar zou kunnen dat hij/zij uit belgie komt. Wel even belangrijk voor het antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze dachten dat ik iets bij mij had, geen idee waarom. Die malle poltiemensen toch...

Antwoorden (3)

ID kaart moet je laten zien, spullen uit je zakken halen of in je tas kijken mag je weigeren, maar dan bepalen hun of ze je mee nemen naar het bureau.

Toegevoegd na 59 seconden:
Om gedoe te voorkomen zou ik gewoon mee werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje :)
Nee, dat mag dus niet zo maar. Je zakken leeg laten halen valt onder fouilleren. En dat mag niet zo maar, tenzij je je in een "veiligheidsrisicogebied" bevind.
http://www.politie.nl/onderwerpen/preventief-fouilleren.html

In andere gevallen, moet er een redelijk vermoeden zijn, dat jij schuldig bent aan een strafbaar feit. Dit lijkt mij hier niet het geval.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sv/27.html (lid 1)
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sv/55b.html (lid 2)

Jij hebt zelf mee gewerkt, en dat voorkomt soms een hoop gezeur, maar officieel mag het niet. Het feit dat jij ergens naar kijkt, is geen redelijk vermoeden van een strafbaar feit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat je je ID altijd moet laten zien klopt eigenlijk ook niet:

"De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren."

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer.html

Maar dit is een rekbaar begrip natuurlijk, dus om problemen te voorkomen zou ik het altijd laten zien als ze er om vragen, ook als ik vind dat ze er geen reden toe hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie nu in de reacties, dat je mogelijk van Belgische afkomst bent, in dat geval: mijn antwoord geld voor Nederland.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller Belg is
De vraag was of je tot antwoorden verplicht bent.
Dat is niet het geval. Je kunt de agent zeggen dat je gebruik wilt maken van je recht te zwijgen. Antwoorden is niet verplicht.