Mag je als docent/leidinggevende zijnde iemand als straf push-ups laten doen, of valt dit onder lijfstraf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Nee. Een docent, werkzaam op een school, welke dan ook, overschrijdt zijn bevoegdheden die in zijn arbeidsovereenkomst staan. In de wet ( Wetboek van Stafrecht) wordt dit niet geregeld, wel is er heel veel jurisprudentie ( zeg maar rechterlijke voorbeelden van wel en niet geaccepteerd is). Er zijn trouwens ook heel veel ongeschreven regels en wij, burgers in onze maatschappij, voelen haarfijn aan wat wel en wat niet kan. Slaan enzovoort is immers ook niet toegestaan, dan is er al wel sprake van mishandeling.
We zien in Amerikaanse films etc. deze vorm van disciplineren wel (de ouderwetse manier van recruten in het leger kadaverdiscipline bijbrengen). Bij kinderopvoedingsdocumentaires zie je daar ook wel eens van die geschifte ouders. Dat is dáar. Maar niet hier.
Je zou push-ups als geestelijke mishandeling kunnen zien maar je kunt je in genoemde situatie aan zo'n straf onttrekken: weglopen. De leerling die deze disciplinaire maatregel hoort uitspreken, kan linea recta naar de rector/ scholleiding gaan en als dat niet werkt, naar de inspectie. Die docent wordt dan heel rap ontslagen. Hij is geen goed werknemer en oefent zijn beroep niet correct uit .
Op een school kan een kind strafregels krijgen of wat dan ook, er zijn heel veel wel toegestane manieren om een kind te leren hoe het zich dient te gedragen. Maar kunstjes laten doen is vernederend en dat zit dus altijd fout.
Als een chef van een bedrijf zijn ondergeschikte "straf" zou willen geven, dan zit hij helemaal fout. Ondergeschiktheid brengt onder geen beding straf mee. Zo'n werknemer gaat direct naar de directie. Het idee alleen al...!
Op een sportschool zou het eveneens helemaal van de zotte zijn. Daar is het een kwestie van de directie inschakelen en het pand verlaten en cursusgeld terug vragen.
Je bent daar klant en je laat je toch zeker niet tegen betaling koeieneren?
Kortom: misbruiken van je positie als leidinggevende/ docent is altijd verkeerd maar niet persé ook strafbaar. Het kan de misbruiker wel zijn baan kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uw vraag is tweeledig....1mag het?
2 valt het onder lijfstraf.?
het mag in bep. gevallen,sportmanager/trainer.
het valt onder lijfstraf.
het mag dus niet als straf op de lagere school bv. tijdens/na rekenles bv.