Hoe kun je proberen verminderings te krijgen van een geldboete?

Gisteravond na enkele biertjes dachten wij als jongens streek een fiets op de kop te zetten. Niet zo slim achteraf want de politie zag het. Bekeuring van 130 euro voor ‘baldadig gedrag’. Het is dom wat we deden maar vind de boete er zeker niet naar… nu vraag ik me af of ik hier nog iets aan kan doen om er misschien vermindering? of aangifte doen ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
10 jaar geleden
De eigenaar van de fiets kan aangifte tegen jullie doen, ja. Wat denk jij dan aan te kunnen geven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met zo'n boete laat je het wel uit je hoofd om het nog eens te doen en al je vrienden weten dat nu uit. Ik vind het een prima boete!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder hoor je de wet te kennen dus ook de eventuele boetes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt pech, onderhandelen of afdingen kan niet in Nederland. Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt niet eens spijt van wat je gedaan hebt .Alleen meelij met je zelf dat je pech hebt dat je een bekeuring hebt gekregen . Zo vaak zie ik zo maar kapot gemaakte fietsen staan ik vind het nog erger dan stelen , ook die bushaltes kapot maken zo vervelend , dom enz want jij zelf of je oma staan in de regen . Blijf met je handen van ander mans spullen dan hebje nergens last van . Ik zou als straf wenselijk vinden jou kamer met telefoon en computer , met de knuppel bewerken , en een straat verbod voor 2 maanden !! Jij behoort tot het soort die de samenleving verpesten . Ga dat veranderen inplaats van je zelf zo zielig tevinden .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn om te horen dat je je zelf zo goed gedragen hebt in jeugd, geen enkele verkeerde keuze gemaakt hebt, super. Maar wat ik niet begrijp dat zo´n klein incident ik meteen tot het ´soort hoort dat de samenleving verpest´. Wij zagen het als een grap, een fiets op de kop, we vernielen niks dat willen we ook niet. Oke het hoort niet, dat weet ik ook wel en daar hebben we wel spijt. Maar ik erger me wel aan mensen zoals jij die alles van anderen afkeuren maar zelf niks verkeerd doen... mensen meteen bestempeld voor van alles en nog wat terwijl ze niet eens weten hoe het echt zit. Ieder mens maakt fouten jij ook!

Het beste antwoord

"Artikel 424
Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen jaar is verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste drie dagen of geldboete van de eerste categorie worden opgelegd."

De boete is 'maar' euro 130.-. Hij had maximaal euro 390.- kunnen zijn in deze categorie.

Als het gaat om een Strafbeschikking van het Openbaar Ministerie dan heb je 2 mogelijkheden:
- betalen en de zaak is afgedaan;
- niet betalen, verzet aantekenen en de Officier van Justitie zal dan de zaak voor de rechter brengen

Toegevoegd na 58 minuten:
Het antwoord is dus: alleen door verzet aan te tekenen maak je KANS dat de boete vermindert. Maar ook dat hij hoger wordt.

Als je een strafbeschikking voor dit bedrag hebt gekregen, wordt dit geregistreerd in de justitiële documentatie ('strafblad').
Als je geeft aan de strafbeschikking (je weigert te betalen) en je tekent hiertegen geen bezwaar aan (‘verzet'), dan zal het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) het incassotraject overnemen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor een normaal antwoord (Y)