Is onze erfdienstbaarheid nog geldig ?

We verlenen doorgang voor een achterliggend perceel naar de openbare weg. De eigenaar van dat perceel is echter ook aanpalend aan dat perceel en kan via zijn eigendom doorgang verlenen naar de openbare weg. Kunnen wij dan van die erfdienstbaarheid vanaf geraken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Niet zonder zijn medewerking. Als e.e.a. notarieel is beschreven kun je dat alleeen maar wijzigen via de notaris, die eigenaar zal daar medewerking aan moeten verlenen.
Hij kan er belang bij hebben dat niet te doen, en/of hij wil daar een vergoeding voor hebben. Kwestie van overleggen (onderhandelen) dus.
teusvh
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Dit stond al zo in de Code Civil van Napoleon, waarop zowel het Nederlandse als het Belgische privaatrecht zijn gebaseerd. Ik ken het belgisch recht niet, maar kan me niet voorstellen dat het daar wezenlijk anders zou zijn.
Je verleent doorgang, schrijf je. Maar is dat ergens vastgelegd? Zoja, dan kun je het niet eenzijdig wijzigen. Zo nee, dan hangt het er van af hoe lang je (en vorige bewoners) die doorgang al verleent. Na X jaar is het geen gunst meer, maar ontstaat er een recht: verkrijgende verjaring. X is in Nederland 10 jaar als de gebruiker van het recht te goeder trouw is, en 20 als hij niet te goeder trouw is.
In Belgie kan dit dus iets anders zijn geregeld, maar de strekking is dezelfde.