ben ik wa verzekerd bij het verwisselen van de autoband van een ander?

bij het verwisselen van de autoband heb ik de auto beschadigd. De auto is van mijn dochter

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Als zij jou heeft gevraagd de band te verwisselen niet, dan is het haar risico. Als je echter uit jezelf de band bent gaan verwisselen, omdat je de auto met een lekke band zag staan, dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik een vaas laat vallen in het huis van mijn tante ben ik toch ook verzekerd? Ook al vroeg ze mij te helpen met de verhuizing?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verzekering dekt alleen schade die volgens de wet vergoedt dient te worden, niet de schade die je uit morele verplichting zou willen vergoeden, dus nee, ook de vaas wordt niet vergoedt. Een vriend van mij, hielp vrijwillig een vriend met zijn huis te schilderen, daarbij stootte hij een raam stuk, dit werd niet vergoedt omdat de vriend gevraagd was te helpen, gelukkig heeft de glasverzekering de schade wel vergoedt. Verzekeraars keren nu eenmaal niet uit, als ze maar een klein puntje kunnen vinden waardoor ze er onderuit kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dochter bij je in huis woont, komt het bij sommige maatschappijen ook voor dat zij de schade die je bij gezinsleden veroorzaakt, ook niet gedekt worden, lees je polis dus even door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
art. 6:162 BW dit zegt genoeg, maakt niet uit of hij nou gevraagd is of niet. "Hij die schade berokkent naar een ander dient deze te vergoeden"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap er niets van, ik ken genoeg verhalen van dingen die vergoed zijn omdat die stuk gingen bij een ander (gitaar, bril, vaas).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een link gevonden die hetzelfde zegt als ik, geplaatst bij de bron, misschien begrijp je het dan Pelle? Ik leg soms dingen niet te begrijpen uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap wel wat je zegt maar je hoort zo vaak dat dat soort dingen wel verzekerd zijn of worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn ervaring zal een verzekering altijd onder betaling uit proberen te komen. Maar niet geschoten is altijd mis, gewoon proberen te claimen lijkt mij het beste advies, al vermoed ik dat je niets krijgt.
Je hebt een autoband verwisseld. Je WA verzekering gaat voor deze schade sowieso niet opkomen. Op het moment dat het je is gevraagd de band te verwisselen dan zal je aansprakelijkheidsverzekering waarschijnlijk wel voor deze schade wel opkomen, mits je dochter niet bij jou woont. Maar bij een aansprakelijkheidsverzekering kan de verzekeraar zich nog beroepen op de "opzicht clausule", dan wordt er niks vergoed. Maar de meeste verzekeraars gaan hier wel wat genuanceerder mee om.

Maar de WA verzekering van je auto gaat hier NEVER, NOOIT, ABSOLUUT NIET, GEEN SPRAKE ERVAN uitkeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder WA verzekering verstaan mensen hun 'aansprakelijkheidsverzekering' EvoTech, WA is de verkeerde naam maar dat bedoelen ze dus.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
AVP ofwel: "Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps...mijn fout, las inderdaad te snel. Las WAM in plaats van WA. Sorry iedereen voor het misverstand