Hoeveel km/uur mag je wettelijk rijden in landelijke wegen/banen? ik den 90km/uur is dit juist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt van land tot land af; Is het voor België of Nederland?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
België , buiten de bebouwde kom wel te verstaan

Antwoorden (3)

buiten de bebouwde kom mag je in principe 80 km/u, tenzij het anders aangegeven is.

Toegevoegd na 20 minuten:
In Belgie is de max snelheid 90 km buiten de bebouwde kom, tenzij anders aangegeven.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is dit voor België en Nederland hetzelfde? , ik ben namenlijk Belg..
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
was uitgegaan van Nederland. heb het antwoord voor Belgie inmiddels toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu klopt je antwoord, +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusl!
Het hangt af wat je onder landelijke wegen/banen verstaat. In Nederland zijn provinciale wegen doorgaans 80 km/h op sommige provinciale wegen 100, dit wordt dan aangegeven door een autoweg bord (blauw vierkant met wit autootje).
Op snelwegen (A wegen) 130 mits anders aangegeven. Er zijn een aantal snelwegen waar de maximum snelheid op 100 ligt en snelwegen waar je 130 mag tussen 19:00 en 7:00, voor de rest 100. En beperkingen waar je een stukje bijv. 70 mag en daarna weer 130.
Wat ik onder een landelijke weg versta is een kleine weg tussen de weilanden door, deze zijn doorgaans 60 km/h.
Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/h. In sommige plaatsen 30 km/h maar ook dit wordt bij het bebouwde kom bord aangegeven door een onderbord met de maximum snelheid.
Op een woonerf mag je stapvoets rijden, een woonerf is een wijk/straat in een stad en wordt aangegeven door een rechthoekig blauw bord met spelende kinderen, een huisje en de tekst "woonerf".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik bedoel een landelijke weg (tussen de weilanden heen) en buiten de bebouwde kom , ik woon namenlijk in belgië dus er zal wel verschil tussen nederland zijn denk ik...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mits = tenzij...
Tenzij er met borden iets anders is aangegeven mag je in Belgie buiten de bebouwde kom 90 km/u. Op snelwegen en 4 baanswegen met een middenberm mag je 120 km/u
(tenzij er daar natuurlijk ook bordjes met een lagere snelheid staan).

n.b. in het Vlaams gewest is de snelheid vaak met borden beperkt tot 70 km/u.