Kan ik als moeder met volledige gezag de omgang naar vader van mijn zonen weigeren?

Ik ben moeder van 2 zonen van 9 en 11 jaar.Ik heb 8 jaar geleden relatie verbroken met vader van mijn zonen.We waren niet getrouwd en geen geregisteerde partner.....Nu zijn we 8 jaar uitelkaar.Ik inmiddels getrouwd,mijn ex kwakkelt al een jaar met een partner aan en uit.Mijn zonen leiden onder die situatie over de relatie van vader en partner.Daarbij komt er ook bij dat dochter van zijn partner gedragsstoornissen heeft die invloed hebben op mijn beiden zonen.Eindresultaat is dan dat ze altijd verdrietig/boos terug komen van hun omgangsweekend van hun vader.En ik dan ontzettend boos wordt waarom er niks aan deze situatie gedaan wordt vanuit vaders kant.Kinderen willen erheen,maar niet als partner en haar dochter daar zijn.Wat nu?Grt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Beste,

moeilijke situatie! Echter denk ik persoonlijk dat u eerste prioriteit ligt bij het beschermen van uw kinderen. Hetgeen betekend dat u concrete afspraken maakt met uw ex, kinderen horen als ze bij hun vader willen zijn daar een leuk, goed en gezond weekend mee te maken en niet wat u omschrijft, hier zijn uw kinderen geheel niet mee gebaat. Tevens zou ik mijn kinderen inlichten en waarschuwen over de nadelige gevolgen wat het voor hun kan hebben als ze deze bezoeken blijven voort zetten. Wanneer de ex geen gehoor kan geven aan uw verzoek om die partner en dochter te vermijden wanneer uw kinderen daar na toe gaan dan zie ik geen andere optie om uw kinderen te beschermen ook daar ze nog te jong zijn om verder te worden geconfronteerd met dergelijke prive situatie`s, dus kom ik toch weer terug op uw eerste prioriteit en dat is uw kinderen ten alle tijde te beschermen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hou je kinderen niet van hun vader weg, ze hebben het recht hem te zien en willen dat ook. Niet omdat het niet kan, je kunt immers een rechtszaak tegen hem starten om door een rechter in je gelijk te worden gesteld. Maar omdat dat ook niet goed is voor is voor je zonen. Laat ze gaan, geef ze desnoods een goedkope mobiele telefoon, waar een beetje beltegoed op staat en zeg hen dat als het niet leuk is, dat ze je kunnen bellen. Dan leg je de beslissing bij hen, wat beter is voor hen en voor jou. Dan is het ook mogelijk te proberen het probleem uit te praten met de vader en zo de kinderen toch nog een leuke dag met hun vader te gunnen. Het beste kun je toch met de vader in gesprek gaan en blijven, misschien is hij wel bereidt een dagje naar jullie toe te komen, om zijn kinderen te zien. Probeer altijd eerst naar een oplossing te zoeken die voor jullie allemaal goed is, voordat je je kinderen hun vader afneemt en de vader zijn kinderen. Dat is in dit geval niet eerlijk tegenover jullie alle drie.
Kom je er niet uit, wat je wil, of moet doen, ga dan eens praten met je huisarts over dit probleem, deze kan je helpen goede hulp en ondersteuning te vinden.
Sterkte en hopelijk een goede afloop voor jullie allemaal.