Hoe lang mag een forensisch team een lijk houden voor onderzoek na een moord en krijgen familieleden de vrijheid hier toestemming voor te geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Wanneer er een moord is gepleegd kan een lichaam net zo lang vastgehouden worden als nodig is voor de bewijsvoering.
Hieraan is geen termijn verbonden en kan dus in principe maanden duren.
De familie heeft hierin geen enkele zeggenschap omdat het vinden van bewijs boven alles gaat.
Dus toestemming van de familie is niet van toepassing en de familie komt op de tweede plaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer deze goederen van belang zijn voor het onderzoek zullen ook deze niet direct worden teruggegeven aan de familie.
Spelen deze goederen geen enkele rol zal teruggave waarschijnlijk geen probleem zijn.
Wel kan het natuurlijk zo zijn dat woningsleutels worden achtergehouden zodat de woning van de overledene alleen toegankelijk is voor justitie i.v.m. onderzoek.
Ook dit kan vanzelfsprekend lange tijd in beslag nemen.
Het lichaam wordt vastgehouden zolang dat nodig is om vaststellingen te doen, normaal gaat dat relatief snel. Het is niet ongewoon dat men verbiedt om het lichaam te laten cremeren om het eventueel later terug op te graven mocht dat nodig zijn.