Hoe schrijf je een voertuig over van iemand die inmiddels is overleden?

M'n buurman van heeft een elektrische scooter overgenomen van iemand die inmiddels is overleden. Het voertuig moet nog worden overgeschreven. Hij heeft het voertuigbewijs (deel 1A) en de tenaamstelling (deel 1B) in zijn bezit, maar het overschrijvingsdocument ontbreekt. Bovendien kan de huidige eigenaar uiteraard niet meer met de overdracht akkoord gaan. Hoe nu verder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Het beste antwoord

Dat kan natuurlijk alleen als je (de) erfgenaam bent van die overledene.

"Als u een auto erft, bent u verplicht om binnen 5 weken het kentekenbewijs op uw naam over te schrijven. Ook als u de partner bent van de overledene en de auto wilt houden.

Als u als nabestaande niet weet of de overledene 1 of meer kentekens op zijn naam heeft staan, dan kunt u dit nagaan in het kentekenregister van de RDW. U heeft hiervoor wel een verklaring van erfrecht of een (uitgebreid) uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) nodig.

Als (een deel van) het kentekenbewijs van de auto van de overledene ontbreekt, kunt u als nabestaande een vervangend kentekenbewijs aanvragen bij de RDW. U heeft een compleet kentekenbewijs nodig om het voertuig op naam van de nieuwe eigenaar te kunnen zetten en/of te verkopen. Een compleet kentekenbewijs bestaat uit een Voertuig-, Tenaamstellings - en Overschrijvingsbewijs.

Binnen 5 weken na het overlijden moet het kentekenbewijs (deel IB) van de auto zijn overgeschreven op de naam van de nieuwe eigenaar. Zo blijft het kentekenregister up-to-date en wordt voorkomen dat de voertuigverplichtingen (zoals motorrijtuigenbelasting, verzekeringsplicht, APK-plicht en eventuele verkeersboetes) op naam van de overledene blijven staan. Zolang het kentekenbewijs niet is overgeschreven worden bijvoorbeeld eventuele APK-herinneringsbrieven nog geadresseerd aan de overledene.

U kunt de auto laten overschrijven op een kantoor van PostNL. U heeft hiervoor nodig:
het Tenaamsstellingsbewijs (deel IB);
het Overschrijvingsbewijs (deel II);
een geldig Nederlands rijbewijs of een paspoort of identiteitskaart met daarbij een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) van maximaal 3 maanden oud. (...)

U krijgt een nieuw deel IB en een vrijwaringsbewijs. (...)

Als u de auto niet binnen 5 weken heeft overgeschreven, zijn er geen consequenties aan verbonden aan de mogelijkheid tot het overschrijven van het kenteken. (...)

Als u als nabestaande de auto wilt verkopen, dan moet deze toch binnen 5 weken worden overgeschreven op naam van 1 van de nabestaanden. (...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelden dan voor een elektrische scooter dezelfde regels als voor een auto?
Computoon
10 jaar geleden
Da's waar ook, het ging niet over een auto.
In de vraag zelf werd 'voertuig' gebruikt en toen ben ik meteen gaan zoeken... Iets te vlug dus. Heb nogmaals gezocht maar specifieke informatie over het overschrijven van een scooter van een overledene heb ik niet gevonden. Ik denk zelf (maar dit zul je moeten navragen bij bijv. een postkantoor of -bijv.- rechtstreeks bij de RDW dat het precies hetzelfde gaat.
Ook een scooter heeft namelijk een kenteken en kentekenbewijzen en bij het overschrijven in 'normale omstandigheden' zijn ook deze documenten nodig:
een geldig legitimatiebewijs;
het tenaamstellingsbewijs;
het overschrijvingsbewijs. Ik ben benieuwd naar het volgende antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het voertuig een kentekenbewijs heeft (deel 1a, 1b en deel 2) gelden dezelfde procedures als hierboven beschreven.
Computoon
10 jaar geleden
Zou het probleem niet opgelost kunnen worden als de erfgenaam het kenteken op zijn naam zet en vervolgens overzet op naam van de buurman? Want feitelijk heeft de buurman nu niet de correcte papieren. Dat kan ongemakken geven, als buurman overtredingen begaat. De bekeuring gaat dan naar de overledene. En wat als buurman later de scooter wil verkopen? Dan heeft hij de juiste papieren niet waarmee hij kan aatonen dat hij eigenaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is het een scootmobiel of een elektrische scooter omdat de man 80+ is
Computoon
10 jaar geleden
Volgens de vraag een elektrische scooter.