Is een luier en plastic broek dragen in het openbaar verboden?

Buurman liep over straat in deze kleding

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij zal idd verward zijn. En ik zou niet weten waarom t verboden zou zijn. Hooguit een beetje vreemd.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
is geen naaktlopen, dus zal vast wel mogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jaar geleden stond er een krantenartikel in de krant over een man die volledig naakt door de stad wandelt. Scholen, kerken en moskee vermijd hij wel. Gewoon als naturist. Het is idd zo dat je naakt mag rondlopen zolang er niemand aanstoot aan neemt.

Het beste antwoord

In het strafrecht wordt niet over mode of kleding gesproken en ook niet over broekjes in welke variatie dan ook. Bij schending van de eerbaarheid wordt om te beginnen opzet geëist: chockeren van een derde. En dan door het onderlichaam naakt te vertonen of onder omstandigheden ook de borsten van een vrouw. Mannenborsten blijven om onduidelijke reden wel toegelaten. Kijk maar in de Kalverstraat in Amsterdam, daar zie je het roze vee langs waggelen in onsmakelijk schaarse - nog steeds toegestane!- kleding. Gelukkig hebben we in Nederland geen zedelijkheidspolitie zoals bijv. in Iran. Goede smaak kan niet worden opgelegd trouwens. Maar helemaal bloot op straat mag niet, ook niet bij ons.
In deze situatie is geen enkele vorm van strafbaarheid dus hoeven we ook niet over vermindering van straf of wat ook te denken. Hoogstwaarschijnlijk lijdt de man aan een geestelijke stoornis, zoals dat in het recht heet.
Wordt deze man op straat aangetroffen, dan zal er hopelijk, iemand zijn die deze dwalende man thuis kan bezorgen. Vaak krijgt de politie het klusje zo iemand op te sporen ( als hij zoek is) of zijn adres uit te vogelen.
Dat broekje is dus niet verboden, ook niet in het openbaar. Tena zou onmiddellijk een proefproces beginnen. Van alle kleuters die even ontsnappen gekleed in luierbroekje worden de moeders ook niet opgepakt wegens strafbare feiten als hierboven genoemd.