ik woon samen met een vriendin die schulden heeft ben ik verantwoordelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Samenwoners die niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben gesloten of eventueel een samenlevingscontract bij de notaris, zijn ieder aansprakelijk, voor 100%, voor hun eigen schulden. Je bent dus niet aansprakelijk voor de schulden die je vriendin maakt of heeft gemaakt.
Ben je getrouwd of heb je een geregistreerd partnerschap of die notariële akte gesloten, dan ligt de zaak anders.
In dat geval is elke partner ( allebei dus) tegenover de crediteur aansprakelijk voor 100% van de schulden die voor het huishouden zijn gemaakt (ja, 100% dus!!) . Dat is de wettelijke regeling n BW boek 1, art. 85. Deze regel geldt, hoe je ook getrouwd/geregistreerd bent. Dat is een regeling ter bescherming van de crediteur die anders bij twéé mensen moet aankloppen. De partners kunnen zo'n betaalde schuld daarna samen verrekenen .
Bij grote aanschaffen of leningen etc., moet de partner toestemming of medewerking verlenen. Dus samen tekenen.
Er is nog een akelig regeltje dat van belang kan zijn: bodembeslag.
Een heel enkele keer kan de belastingdienst, als de partner belastingschulden heeft, beslag leggen op alles dat er in de woning staat, dus ook op de spullen van de nader. Dan moet je aan kunnen tonen dat die spullen niet van de ander waren, maar van jou, en dat is niet simpel.
Bij schulden is het zaak samen om de tafel te gaan zitten, eerlijk alle rekeningen en schulden te bekijken en te verzinnen op welke manier de berg ellende het best en snelst definitief kan worden opgelost en hoe verder het uitgave patroon moet worden. Budgetteren is te leren. Op www.nibud.nl vind je heel veel info.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd of geregistreerd partner bent, dan ben je niet verantwoordelijk. Wel loop je risico omdat zij op enig moment misschien niet meer kan bijdragen aan jullie gezamenlijke uitgaven (huur, boodschappen, energie, etc).
Poet
10 jaar geleden
Van zodra je samenwoont met iemand deel je samen de verantwoordelijkheid voor de 'schulden' en/of onkosten die er op dat adres gemaakt worden.
Dus indien jouw vriendin op een gegeven moment zoveel schulden heeft dat de deurwaarder er aan te pas komt dan zullen ze evengoed jouw spullen in beslag nemen als die van haar.
Tenzij jij voor bepaalde spullen aan de hand van een factuur kan bewijzen dat ze aan iemand anders toebehoren.

Echter, van zodra jouw vriendin aan haar schuldeiser(s) een haalbare vorm/termijn van afbetaling voorlegt én die dan ook naleeft dan heb je dezer dagen weinig te vrezen omdat het fenomeen schulden hebben reeds zodanig ingeburgerd is dat men niet zo snel meer tot in beslagname overgaat.
Men zal doorgaans eerst een vorm van schuldbemiddeling voorstellen.

Het is absoluut belangrijk om in staat van actieve communicatie te blijven met de schuldeiser(s) zodat die weten dat er wel degelijk intenties zijn om de schulden af te betalen.
Bij stilzwijgen geef je enkel maar reden tot wantrouwen en dan maak je de situatie enkel maar moeilijker.

Liefs en veel Succes ermee!