Waarom hoef je je bij de huisarts niet bij ieder bezoek te identificeren?

Bij de eerste afspraak bij een nieuwe huisarts moet je je identificeren. Hierna nooit meer.
Dan kan iemand zich toch makkelijk als jou voordoen en jou zo op zorgkosten jagen...?
Neem bijvoorbeeld mijn vriend, hij is voor het laatst 7 jaar geleden bij zijn ha geweest, dus daar kennen ze hem echt niet. Zijn neef, ze liggen elkaar niet, heeft dezelfde huisarts en is ook lang niet geweest. Stel nou dat hij belt en een afspraak maakt op naam van mijn vriend, en zelf gaat, wordt mijn vriend op zorgkosten gejaagd...!

In een ziekenhuis moet je je overigens wel identificeren (vaak patientenpas van het ziekenhuis...).

Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Over het algemeen kent een huisarts zijn patiënten wel. Je moet meestal wél je geboortedatum geven, dus je moet maar net de geboortedatum van iemand anders in de praktijk kennen die minimaal dezelfde leeftijd en geslacht heeft en ook nooit bij de huisarts komt. Over het algemeen zou je dan toch al snel door de mand vallen: je huisarts heeft meteen je medisch dossier voor zich als je langskomt en je noemt je geboortedatum, en als die dan vraagt naar een eerdere klacht of als je blijft volhouden dat je zo bang bent voor een blindedarmonsteking terwijl die volgens je dossier zo'n 20 jaar geleden al verwijderd is, sta je mooi met je bek vol tanden.

Maar de belangrijkste reden zal zijn dat huisartsen hun patiënten - en vaak ook de familieleden - gewoon goed genoeg kennen (of: zouden moeten kennen) om niet elke keer om een ID te hoeven vragen. Daarbij valt een huisartsenbezoek niet onder het eigen risico, dus iemand die zich wil voordoen als jou tijdens een consult bij de huisarts heeft daar niet echt een duidelijk belang bij.

Zelfs patiënten die heel weinig bij de huisarts komen, komen er wel af en toe. En kom je nieuw in een praktijk, dan wordt vaak een kennismakingsgesprek gevoerd. Je moet dus wel heel veel geluk hebben, veel achtergrondinformatie over de patiënt op wiens naam jij wilt komen, én zowel een huisarts als assistentie die slecht gezichten kunnen onthouden, wil je zoiets uithalen zonder dat het uitkomt. Tel dat op bij het lage belang dat iemand heeft en het feit dat zoiets uiteindelijk altijd zal uitkomen, en dan zie ik niet in waarom het verkeerd is dat juist in een huisartsenpraktijk een vorm van onderling basisvertrouwen van toepassing is. Andersom legitimeert de huisarts zich ook niet als hij of zij jou ophaalt uit de wachtkamer, toch? Als jij dan nog nooit eerder in de praktijk geweest bent, hoe weet je dan of deze persoon wel arts is? Vraag jij altijd het BIG-nummer van een arts om dat eerst na te kunnen trekken voor je mee naar binnen gaat en je je uitkleedt? Ik in elk geval niet, en de meeste mensen niet. Als ik de arts min of meer blind vertrouw, mag de arts mij ook vertrouwen op mijn woord als ik zeg dat ik Lies ben, mijn geboortedatum opnoem en mijn adres ook klopt met mijn dossier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Vaak vragen ze even je geboortedatum, maar dat is ook om in de computer sneller je status op te kunnen zoeken.