Momenteel zijn mijn ex en ik eigenaar van een koophuis. Is het voor mij mogelijk om naast het koophuis een huurhuis te nemen?

Het mag dus duidelijk zijn dat wij niet meer samen willen wonen. Ik heb zelf wel de financiele middelen om een huurwoning te betalen en 50% van de vaste lasten van het koophuis waar mijn ex dan in blijft. Zij heeft niet de financiele middelen om het koophuis op haar naam te zetten, laat staan een huurwoning + 50% van de vaste lasten van het koophuis te betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel in de particuliere sector, niet voor een sociale huurwoning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom geen sociale huurwoning?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik verdien teveel voor een sociale huur woning dus dat wist ik al dat dat niet gaat lukken. Maar als ik dan aan geef dat de huurwoning mijn woonadres is, heeft dat dan gevolgen voor de hypotheek en/of degene die in de koopwoning blijft? Mijn ex in dit geval.

Het beste antwoord

Als je zeker weet dat je ex 50% aan vaste lasten (ik neem aan dat hier ook de hypotheeklasten onder vallen) kan en zal betalen, dan is er geen probleem om zelf ook 50% van die lasten te betalen en al een huurwoning te zoeken voor de toekomst.

Ik neem verder aan dat je het huis te koop gaat zetten zodat uit de verkoopopbrengst de restanthypotheek (hopelijk) kan worden afgelost. Ik zeg met nadruk hopelijk omdat het in de huidige tijd niet denkbeeldig is dat er een restantschuld overblijft, die je normaal gesproken dan beiden zult moeten afbetalen, tenzij je daar andere afspraken over maakt in het echtscheidingsconvenant.

Maar heb je toch niet overwogen om toch beiden ieder in een deel van het huis te blijven wonen met een gezamenlijk gebruik van bijvoorbeeld keuken en badkamer. Je moet daar dan natuurlijk wel goede afspraken over willen en kunnen maken, maar ik weet dat men tegenwoordig in soortgelijke situaties voor deze oplossing kiest, die toch aanzienlijk goedkoper is.
Ceeve
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Ceeve maar zoals ik ook bij de reacties heb gezet. Heeft het gevolgen voor de hypotheek of voor mijn ex als ik mijn woonadres wijzig? De hypotheek zit uiteraard bij de 50% vaste lasten.
Het huis wordt inderdaad ook te koop gezet en er zal hoogstwaarschijnlijk een restschuld over blijven maar dat is niet mijn grootste probleem.
Wat betreft het idee om beide in de woning te blijven is geen optie. Is wel de goedkoopste manier maar dat werkt gewoon niet met vrienden en/of vriendinnen.
ronron1212
10 jaar geleden
Als je van elkaar af wilt dan is de optie om nog in het zelfde huis te willen wonen een hele slechte Ceeve je gaat niet voor niets uit elkaar.
Ceeve
10 jaar geleden
Het is natuurlijk ook niet het meest voor de hand liggend en het huis moet zich daar natuurlijk wel voor lenen.Maar vooral moet je zoiets zakelijk kunnen en willen benaderen en regelen maar het gebeurt wel degelijk en immers nood breekt wet.
Ceeve
10 jaar geleden
Peterr normaal gesproken moet je wel in het huis(onderpand) wonen, maar als jullie beiden de hypotheeklasten blijven betalen dan zal de bank er niet moeilijk over doen als jij gaat verhuizen, ze zijn al lang blij als de hypotheeklasten worden betaald in deze moeilijke tijden.
Ceeve
10 jaar geleden
Peterr, ik heb toch even een heel belangrijk punt over het hoofd gezien en wel de fiscale consequenties mbt de hypotheekrenteaftrek en dan heb ik goed nieuws want ik dacht dat je gebruik zou kunnen maken van de regeling van tijdelijk 2 woningen, maar dat kan alleen als de de verkopen woning leeg is.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/tijdelijk_2_woningen/
Ceeve
10 jaar geleden
Mijn vorige reactie moet (natuurlijk) zijn geen goed nieuws. Dat blijkt ook al uit de tekst en de verwijzing naar de site van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De woning zal niet leeg staan aangezien mijn ex er in blijft tot het verkocht is natuurlijk dus de hypotheekrente aftrek zal dan gestopt worden. Bedankt voor je antwoorden Ceeve, is toch iets ingewikkelder dan ik gehoopt had maar ik zal kijken wat ik er aan kan doen, bedankt!