Zijn er onderzoeken van de resultaten van TBS?

Sommige mensen zeggen dat bij TBS (met een eventuele gevangenisstraf) de kans op recidive kleiner is dan bij alleen maar een gevangenisstraf. Weer anderen zeggen dat TBS geen enkel nut heeft. Kan iemand mij a.u.b. links van onderzoeken geven waarbij werd gekeken naar het nut van TBS?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je in Google 'Bogaerts' en 'TBS' intypt vind je een PDF tekst van een onderzoek dat destijds gevoerd is en daar zit wel wat in over recidive. Er zullen wellicht nog talloze teksten zijn. Ik studeer criminologie en heb nog les gehad van Bogaerts en die had het regelmatig over TBS. In België bestaat dergelijk systeem (nog) niet maar aangezien hij werkzaam is in Nederland liet hij er regelmatig iets over vallen. Als je misschien wat verder op zijn naam zoekt, vind je misschien nog andere interessante teksten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Antwoorden (2)

In 2005 / 2006 is er een parlementaire enquete geweest naar het TBS stelsel. In de eindrapportage worden al een aantal conclusies en aanbevelingen gedaan. Deze zijn te uitgebreid om hier samen te vatten. Tevens staat in het rapport een uitgebreide literatuurlijst aangaande dit onderwerp.

Ik heb een link naar zowel het rapport als een link naar een beschrijving van de ahctergrond van het onderzoek toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja er zijn diverse onderzoeken gedaan én er zijn ook talrijke verslagen van situaties waarbij de toepassing van TBS niet de juiste keuze bleek/blijkt te zijn geweest.

Uiteraard zijn er ook minstens evenveel situaties waarbij bleek/blijkt dat de toepassing van TBS wel degelijk van nut is maar...
ofwel willen de gelukkigen niet in de belangstelling komen en ofwel vond de media hun verhaal niet boeiend genoeg om er publicatieruimte aan te besteden.

Dus
je zal meer verhalen treffen over een minder leuke afloop en dan krijg je misschien de neiging om te geloven dat er meer fout loopt dan goed.
Toch ben ik er van overtuigd dat het nooit makkelijk is om in eender welke kwestie een beslissing te nemen die voor iedereen aanvaardbaar is.
Immers,
elke situatie is anders en elke betrokken persoon is anders.
Volgens mij kunnen we maar beter geen rechtertje spelen over anderen hun situatie en hopen dat we zelf nooit hoeven te rekenen op TBS of andere maatregelen want een totaal onverwachte verandering in ons leven kan ons razendsnel op een ongewenst spoor en/of in een ongewenste situatie brengen, toch?

Via bijgevoegde link kan je uitgebreide informatie vinden over TBS op zich, de toepassing ervan, de diverse gevolgen en het Parlementair onderzoek.

Liefs en veel Succes ermee!