Wanneer mag ik een overeenkomst ontbinden wegens dwaling?

Wij zijn 20 juli een auto gaan kopen op basis van huurkoop bij Lowland Cars Limited. De koopovereenkomst werd getekend en er moest een vooruitbetaling gedaan worden van €2000 voor de huurkoop. De facturering werd gedaan op het bedrijf zodat wij de btw konden terugkrijgen. Echter kregen we niets mee. 22 juli zijn we de €2000 gaan betalen en werden wij net ervoor gebeld of wij nog kwamen aanbetalen, het dossier was nl. al in orde. We kregen een kwitantie mee op naam van een ander bedrijf, nl. Canvas B.V.. 24 juli kregen wij een mailtje dat na onderzoek, Canvas B.V. ervan af ziet om een leaseovereenkomst aan te gaan en wilt dat wij het restantbedrag komen betalen. Wij zijn hier niet mee akkoord en moeten volgens hun 15% van het aankoopbedrag betalen en onze vooruitbetaling zijn we kwijt.

Na enig gegoogle komen wij erachter dat Lowland Cars Limited en Canvas B.V. van dezelfde eigenaar is en Canvas B.V. niet geregistreerd staat als leasemaatschappij maar als handel in en reparatie van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s. Lowland Cars Limited adverteert met huurkoop met aanbetaling en nooit afwijzing. Ook hebben zij al eerder mensen opgelicht onder bedrijfsnamen Automix, Autorama en Car Partners.

Nu de vraag, mag hij de huurkoop afwijzen namens Canvas B.V., dat ook zijn bedrijf is, terwijl hij huurkoop aanbiedt onder Lowland Cars Limited, met nooit afwijzing? Of kunnen wij de overeenkomst zelf ontbinden wegens dwaling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Hier kan niet over dwaling worden gesproken daar jullie als bedrijf de overeenkomst hebben gesloten, dwaling is een beschermingrecht voor particuliere.

Echter klopt in het geheel iets niet, de lease maatschappij ziet af van het contract en niet jullie, jullie kunnen dan ook nooit verplicht worden om de 15% van de aankoopsom te betalen mits dat dit expliciet in het contract is overeengekomen en dan lijkt het mij oplichting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je een overeenkomst? wat zijn de ontbindende voorwaarden (indien niet genoemd, dan gelden de wettelijke)?
heb je je kwitantie bewaard? Deze heb je nodig om je geld terug te vorderen (advies: neem z.s.m. een deurwaarder in de hand).
Je kunt ze evt. voor de levering in gebreke stellen en alle kosten (dus ook de buitengerechtelijke) op hen proberen te verhalen. Pas indien ze toch auto leveren (en je er dus gebruik van kunt maken) moet je echt betalen.