Wat moet ik doen als ik mijn verloren id kaart terug gevonden heb?

Ik ben zojuist mijn nieuwe id kaart verloren geraakt maar heb mijn nieuwe terug gevonden. wat moet ik doen? kan ik terug naar de politie bureau en de oude id kaart weer activeren? of moet ik opnieuw een nieuwe id kaart aanvargen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
15.8K

Het beste antwoord

Reisdocumenten die als vermist zijn opgegeven bij de gemeente, kunnen niet meer worden gebruikt. Ook niet als u deze later terugvindt. U bent dan wel verplicht om uw oude teruggevonden paspoort of identiteitskaart in te leveren bij de gemeente.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog meer (uit de bron):
Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?

Als uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gestolen of verloren is, moet u daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. U krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Deze heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar u woont. U moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten.

Proef: in sommige gemeenten niet naar de politie

In een aantal gemeenten loopt een proef . Daar hoeft u niet eerst naar de politie om aangifte te doen van vermissing. U kunt direct naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. Alleen als het gaat om diefstal of beroving moet u ook in die gemeenten eerst naar de politie.

Terugvinden van paspoort of ID-kaart na vermissing

Als u uw reisdocument na het aangeven van vermissing terugvindt, bent u verplicht dit document in te leveren bij uw gemeente. Dit is nodig omdat het document als vermist staat geregistreerd en deze registratie niet is terug te draaien. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Men zal de als verloren opgegeven id kaart sowieso vernietigen.
Enerzijds omdat de procedure voor het bezorgen van een nieuwe reeds gestart is, waardoor de pude id kaart automatisch op non-actief wordt gezet.
Anderzijds om jou te beschermen tegen eventueel misbruik van derden.
Gedurende de periode van de 'verdwijning' kan iemand anders voor jou ongewenste verbintenissen hebben aangegaan met jouw id kaart als onderpand.

Op dit moment ben jij in principe gevrijwaard van verantwoordelijkheid hieromtrent en indien men jou die oude kaart 'zomaar' terug in gebruik zou laten nemen dan wordt jij 'plots' ook weer verantwoordelijk voor élke actie die aan deze id kaart gekoppeld is.

Lever dus de oude kaart vooralsnog in en volg gewoon de procedure die reeds opgestart werd, dat vraagt misschien wat meer inspanningen doch het levert het minst complicaties op ;-)

Liefs en veel Succes ermee!