worden vingerafdrukken onbruikbaar als het nat is of is geworden?

Bijvoorbeeld als ik mijn vingerafdruk op een nat raam zit vol met druppels, kan de politie die dan nog gebruiken?, en vanaf welk incident gaat de politie pas vingerafdrukken opnemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.8K

Het beste antwoord

Bij wat voor een incident ze vingerafdrukken gaan zoeken is moeilijk te bepalen: dit gebeurt wanneer de politie dit nodig acht. In principe zijn misdrijven altijd potentiële voorbeelden van plekken waar vingerafdrukken genomen worden.
Afhankelijk van hoe druk ze het hebben, of ze verwachten goed bewijs te vinden of de kans op herhaling groter achten zullen ze forensisch onderzoek doen.

Vingerafdrukken kunnen gevonden worden, ook op natte voorwerpen: je vingers zijn wellicht vettig, hoewel het water je vingerafdruk wellicht wat moeilijker laat plaatsen/staan, zal er wel een deel geplaatst worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie, met "misdrijven die altijd de potentie hebben forensisch onderzoek te krijgen" bedoel ik misdaden. Hier is relatief veel meer kans dan bij wanbedrijven/overtredingen.

Een officiële grens is er niet, dus het is maar net hoe serieus ze het nemen.