Ben ik verplicht om de naam van mijn neefje door te geven aan de politie na een burenruzie?

Pim is op bezoek bij Lisa (Pim is het neefje van Lisa). Pim heeft het aan de stok gehad met de buurman. Er word wat heen en weer gedreigd van beide kanten en er is volgens de buurman een band lek gestoken van zijn auto. Nu wordt de politie erbij gehaald en is Pim al naar huis gegaan. Buurman heeft zijn verhaal aan de politie verteld en nu willen ze ook Pim ondervragen. Alleen Pim is hem al gevlogen, dus vragen ze aan Lisa, wie die persoon is waar de buurman ruzie mee heeft gehad. Is Lisa verplicht om de naam van haar neefje door te geven aan de politie? Politie heeft gezegd, dat hij zich morgen moest melden. Lisa heeft na het gesprek met de politie nog met de buurman gepraat om de lekke band te vergoeden en dat haar neefje zijn excuses zal aanbieden. Buurman heeft besloten om geen aangifte meer te doen. Is het dan nog verplicht om naam door te geven? Want ze zeiden dat ze dan een andere dag zouden terug komen voor zijn naam. Wie kan mij hier meer uitleg over geven? Heb ik het recht om verschoningsrecht te gebruiken? Of is dit alleen van toepassing in de rechtzaal? Ik wil mij nergens mee bemoeien en vind niet dat ze het uit mijn mond moeten horen, sowieso omdat het familie is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, het is strafbaar als je het niet zegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je hoeft de naam van je neefje niet te noemen, je staat niet onder ede (zwijgrecht). Als de Politie je iets vraag, dan hoef je daarop niet te antwoorden, je bent alleen verplicht je te identificeren als daar naar gevraagd wordt, bij de rechter ligt dat anders, daar sta je onder ede, dan moet je wel antwoorden. Maar zover zal het niet komen, dit is netjes opgelost.