Wie is eigenlijk de eigenaar van het water in een rivier?

Het gaat dan om de wettelijke eigenaar van water in Waal, IJssel, etc.

Poet
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je in deze situatie van 'een eigenaar van het water' spreekt maar dat er wel specifieke wetten gelden omtrent hetgeen je in en rondom het water van een rivier mag ondernemen/aanvangen of net niet.
Degene die deze wet mag bepalen is het orgaan, instituut of inrichtende macht dat zich zogenaamd eigenaar laat noemen van het grondgebied waardoor/waarover het water van de rivier stroomt.
Maar het water op zich stroomt en verdampt waardoor het nooit een eigendom als zijnde een te bewijzen bezit van iemand kan zijn.

Ik hoop dat je iets met dit antwoord kan?!

Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bedoel je het in de vorm van; als ik een emmer water uit de ijssel haal...van wie steel ik dan?

Nu even een antwoord; over het algemeen is het zo dat de waterschappen de watergangen beheren, dus de gemalen, dijken etc
Op het water heeft Rijkswaterstaat vaak een controlerende functie (zwemmen in rivieren, scheepsverkeer begeleiding etc)

Is dit wat je bedoeld?

Toegevoegd na 1 minuut:
Een waterschap geeft ook vergunningen af aan boeren als ze hun land willen beregenen en kunnen ook een beregeningsverbod instellen (bij extreme droogte). Op die manier kan je dus stellen dat de waterschappen "eigenaar" zijn van het water
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het waterschap wordt ook wel hoogheemraadschap genoemd. Er zijn er diversen. Prima antwoord lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij een uitstekend antwoord. De vraag is namelijk juist voor landbouwers heel actueel, die op sommige momenten wel en op andere momenten niet hun pomp in een rivier mogen hangen om hun land te besproeien. Toestemming daarvoor krijgen ze van het waterschap.
Antoni
10 jaar geleden
Een beheerder (van een goed) is juridisch gezien niet (altijd) hetzelfde als een eigenaar. Ik twijfel daarom sterk aan het antwoord dat de waterschappen eigenaar zijn van het water van de rivieren. Overigens vond ik het begin van het antwoord erg mooi: "Als ik een emmer water uit de IJssel haal…van wie steel ik dan?". Dat is volgens mij precies wat de vraagsteller wil weten!
Poet
10 jaar geleden
Het voorbeeld met de emmer water vind ik ook heel treffend om de vraag scherp te stellen. Ik ben ook wijzer geworden maar het antwoord heb ik nog niet. De grote rivieren (IJssel, Nederrijn/Lek, Waal, Maas) worden niet beheerd door de waterschappen maar door Rijkswaterstaat. Het Rijk is vlgs het kadaster dan ook eigenaar van de grond onder de rivieren, behalve in de uiterwaarden, waar bij hoogwater ook water op staat. Daar zijn boeren, andere bedrijven, natuurbeheerders, bewoners veelal eigenaar van. Maar ik weet niet of dit gevolgen heeft voor het eigendom van het eroverheen stromen de water. Rijkswaterstaat bepaalt ook hoe het water wordt verdeeld over IJssel, Nederrijn en Lek en spreekt met waterschappen af hoeveel water door waterschappen mag worden geloosd op rivieren en hoeveel er mag worden ingenomen uit rivieren. Andere partijen die substantieel lozen / innemen (zoals electriciteitsbedrijven, industrie) dienen daarvoor vergunning van Rijkswaterstaat te hebben.