Moet valbeveiliging(dakrandbeveiliging) verplicht aangebracht worden door de eigenaar van het pand?

Appartementencomplex met platdak momenteel zonder dakrand/valbeveiliging.
Volgens de aannemer die t dak komt inspecteren moet de vve wettelijk verplicht voor een vaste dakrand/valbeveiliging zorgen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Als dat zo is dat zullen de appartement bewoners moeten betalen dus moet de vereniging waarschijnlijk de bijdrage verhogen.
Pieter2011
10 jaar geleden
Waarschijnlijk is het antwoord afhankelijk van de vraag of bewoners wel/geen gebruik mogen maken van het dak. Zo ja, dan zal een afscheiding wel verplicht zijn. Daarvoor zou je even met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in je eigen gemeente moeten bellen. Die kunnen het je zo vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij ook. Niet elk dak behoeft een valbeveiliging. Alleen als je er vaker op kan/mag komen en het dus kan worden gebruikt als dakterras.

Het beste antwoord

Nee, valbeveiliging voor een plat dak is doorgaans niet verplicht. Alleen wanneer er gebruik van gemaakt wordt door de bewoners, echter vermoed ik dat dit niet het geval is.

Waar de aannemer mogelijk op doelt, is dat valbeveiliging wel verplicht is voor dakwerkers. Als deze aannemer op het dak gaat werken, staat er in het bouwbesluit dat een beveiliging voor deze medewerkers wel verplicht is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens gaat het om verplichte beveiliging indien ze 4 meter van hun werkvlak kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag wil ik de informatie van het vorige antwoord updaten. Volgens Europese richtlijnen is bij het werken vanaf 2,5 meter hoogte verplicht om valbeveiligingsmiddelen toe te passen. Bronnen:
- https://www.bestveiligheidsnetten.nl/2017/12/05/wanneer-is-valbeveiliging-op-daken-ver/