Schoonzus wil geërfd huis in; mag dat zonder onze toestemming?

Enkele maanden geleden zijn beide ouders van mijn echtgenote kort na elkaar overleden. Mijn vrouw heeft nog een zus. Die wil met haar gezin uit het buitenland terugkeren en in het ouderlijk huis gaan wonen.

Wij zijn het daar niet mee eens. Voor een deel komt dat omdat schoonzus sinds 1995 geen contact heeft opgenomen met haar ouders. Verder vinden wij het wat te gemakkelijk geredeneerd om het ouderlijk huis nu te gaan 'bezetten'.

Schoonzus zegt dat we daar geen probleem van moeten maken: wij hebben al een huis, zij niet, en wachten op een (huur)woning zou lang kunnen duren. Verder zegt ze (volgens de notarispapieren geheel terecht) dat ze recht heeft op 50 procent van het ouderlijk huis; maar de helft van de woning afsluiten zodat zij de andere helft kunnen gebruiken is natuurlijk ook geen optie.

Onze wens is om het huis op termijn voor een correcte prijs te verkopen. Daar profiteert ook schoonzus van, zodat zij met haar gezin een eigen woning kan huren of (deels) financieren.

Toegevoegd na 10 minuten:
- Schoonzus heeft geen geld om ons uit te kopen; wil zelfs geen huur betalen over ons deel
- Zij verzet zich tegen de verkoop
- We zitten dus in een impasse

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Antwoorden (2)

Als ouders overlijden, erven de kinderen vaak de woning. Dan zijn er twee mogelijkheden:
•De kinderen verkopen de woning om de nalatenschap in geld te kunnen verdelen.
•Een van de kinderen koopt de woning en koopt de overige erfgenamen uit.

Overname woning

Neemt een van de kinderen de woning over, dan moeten de andere kinderen hun aandeel in de woning uitgekeerd krijgen. Hoe werkt dat?
•De waarde van de woning moet worden vastgesteld, bijvoorbeeld aan de hand van een taxatierapport.
•Het kind dat de woning overneemt, moet aan broers en zussen uitkeren (het feitelijke 'uitkopen').
•Kan of wil het kind dat niet uit eigen middelen doen, dan moet hij of zij hiervoor een financiering afsluiten, bijvoorbeeld in de vorm van een hypotheek.
•Wil het kind de woning gaan verhuren, dan is een hypotheek niet mogelijk. Voor een lening op beleggingspanden hanteren geldverstrekkers andere criteria: een hogere rente en een lager maximaal leenbedrag.

Overdrachtsbelasting

Als een van de kinderen de woning overneemt uit de nalatenschap, dan hoeft hij of zij geen overdrachtsbelasting te betalen, onder twee voorwaarden:
•Hij of zij betaalt de andere kinderen een reële prijs.
•Alle kinderen (mede-erfgenamen) werken mee aan de overname.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, zonder wederzijdse toestemming mag er niets. Voor een eerlijke verdeling draagt de notaris zorg.

Je moet dergelijke acties buiten emotionele gevoelens houden. Je boosheid om de houding van je schoonzus is nooit van belang in dit geval. Laat de erven samen naar een adviseur gaan, die klip en klaar de zaken op een rijtje kan zetten met alle voor en nadelen.

Die je kan vertellen of de tijdelijke huurder zich inderdaad niet kan beroepen op huurbescherming, want dan zit je met een extra probleem.
In deze erfeniskwestie hebben beide zussen gelijke rechten (tenzij in de notariële papieren anders staat vermeld), afgezien van een eventuele verwerpelijke houding ten opzichte van de overleden ouders. Dat is van geen belang.

Mijn advies is: wind je niet op en bewandel de zakelijke weg, anders wordt er een familieruzie geboren die verstrekkende gevolgen zal hebben en niet zal bijdragen tot de oplossing van dit probleem.
Er zijn al genoeg problemen door de mogelijke onverkoopbaarheid van de woning en de op te hoesten erfgelden voor de belasting.