Hoeveel wordt mijn zus gekort op de wwb uitkering als ik tijdelijk vanwege een echtscheiding bij haar in ga wonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Hoeveel is niet te zeggen met deze informatie:

Als u met iemand samenwoont, kan uw uitkering lager uitvallen. Soms hebt u helemaal geen recht meer op een uitkering. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe het zit.
Hebt u een gezamenlijke huishouding, of niet?

Uw gemeente gebruikt het begrip ‘gezamenlijke huishouding’, in plaats van ‘samenwonen’. Met wie u samenwoont, maakt daarbij niet uit. Als twee vrienden besluiten om in een huis te gaan wonen, dan kan dit door de gemeente aangemerkt worden als een ‘gezamenlijke huishouding’. Hun uitkering kan lager uitvallen, of ze krijgen geen uitkering meer.
Wanneer is er precies sprake van een gezamenlijke huishouding?

U hebt een gezamenlijke huishouding als u samen uw hoofdverblijf hebt in dezelfde woning én voor elkaar zorgt of allebei bijdraagt in de kosten van de huishouding. Als u bijvoorbeeld beiden boodschappen doet, kookt of u een gezamenlijke bankrekening hebt zijn dat aanwijzingen voor een gezamenlijke huishouding.
Wat betekent “samen één hoofdverblijf hebben”?

Als u het grootste deel van de tijd samen in dezelfde woning bent, hebt u samen één hoofdverblijf. Ook als u allebei een eigen (huur-)woning hebt. Als u het grootste deel van de tijd bij elkaar bent, heeft dat gevolgen voor uw recht op een uitkering als alleenstaande.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt af van nogal wat factoren.

In de eerste plaats natuurlijk jouw inkomen. In het voor jullie meest ongunstige geval, zul jij geacht worden haar te onderhouden. Is jouw inkomen hoger dan de bijstandsnorm voor samenwonenden, dan kan haar uitkering komen te vervallen. Is jouw inkomen lager dan die norm, dan krijgen jullie een aanvulling tot de norm.

Tweede, heel belangrijk: of jullie een gezamenlijke huishouding voeren of dat jij alleen een kamer van haar gebruikt of huurt. Je voert een gezamenlijke huishouding als je kosten deelt. Zijn jullie inkomsten en uitgaven volledig van elkaar gescheiden, dan voer je géén gezamenlijke huishouding. In dat geval zal je zus geen recht meer hebben op de gemeentelijke toeslag die ze waarschijnlijk ontvangt. De uitkering wordt dan lager, maar ze houdt wel recht op de basisuitkering. Je zult dan wel moeten aantonen dat jullie echt een volledig gescheiden huishouding voeren. Bij het ontbreken van een echte commerciële relatie zoals kamerverhuur of kostgangerschap kan dat behoorlijk lastig zijn. Als jij namelijk maar een keer de boodschappen betaalt of als je samen kookt of eet, voer je al een gezamenlijke huishouding.

Als derde: bij familieleden kan een uitzondering gelden op het bovenstaande. Dat is in elk geval zo als één van jullie afhankelijk is van de zorg van de ander. Bijvoorbeeld bij dagelijkse handelingen als wassen en aankleden. Is dat het geval, dan wordt de huishouding NIET gezien als gezamenlijke huishouding.

Vierde punt: wat is haar leefsituatie? Als ze nu alleenstaand is en jullie in de periode dat jij bij haar in huis woont als samenwonend zouden worden aangemerkt, kan het wel zo zijn dat jouw inkomen meegeteld wordt, maar geldt wél een hogere Bijstandsnorm (de norm voor gehuwden of samenwonenden, die is hoger dan voor alleenstaanden). Daar hangt dus ook e.e.a. van af.

Tenslotte: hoe lang denk je bij haar te wonen? Als dat voor een periode van bijvoorbeeld twee of drie weken is, dan kun je het beter gewoon 'logeren' noemen. Dat scheelt een hoop gedoe. Als je er zo lang gaat verblijven dat je dat echt niet meer zo kunt noemen (langer dan zes weken, misschien al eerder) dan moet je je er ook echt inschrijven en zal inderdaad de gemeente jullie situatie willen beoordelen. Het beleid kan wel verschillen per gemeente. In sommige gemeentes kun je namelijk samenwonen 'op proef', met behoud van uitkering (2e bron). Laat je zus dus informeren bij haar gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn nog enkele mogelijkheden(helaas uit eigen ervaring) ben je al gescheiden of lig je nog in scheiding,lig je nog in scheiding dan kun je het adres van je zus ook als postadres opgeven,in je convenant komt dan te staan dat je geen vaste woon of verblijfplaats hebt ,jou aanstaande ex heeft dan waarschijnlijk aanspraak gemaakt op de wet voorlopige voorzieningen en zit nog in jullie huis,in geval betaal jij ook nog de kosten voor het huis tot jullie officieel gescheiden zijn,Zijn jullie al gescheiden en verblijf je maar voor een korte periode bij je zus dan zou ik het ook gewoon logeren noemen ,schrijf je wel in voor een woning !!!!het kan lang duren