Wat kun je doen om je in beslag genomen auto of moto terug te krijgen? de moto is in beslag genomen omdat diegene dat er mee reed geen rijbewijs had.?

een vriend van mij zijn motoscooter is in beslag genomen omdat hij geen rijbewijs ervoor had. nu hebben ze hem gezegt dat hij eerst zijn voorlopig rijbewijs moest gaan behalen voordat hij hem terugkreeg. maar daar heeft hij geen zin in. dus hij zou hem willen verkopen aan mij. hoe moet dit nu geregeld worden? hij staat bij de politie en hem zo eerst terugkrijgen zit er niet in.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is heeft hij een folder gekregen waarin precies staat wat hij moet doen om hem terug te krijgen. Voldoet hij daar niet aan, dan krijgt hij hem niet terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Jan maar daar beslist een rechter over en niet het OM.

Antwoorden (2)

Als hij op de motor gereden heeft zonder rijbewijs en hij heeft er geen zin in om dit rijbewijs te halen zal de motor niet meer worden teruggegeven en verbeurt verklaart worden.
Hij is hem dus voorgoed kwijt.
Hij kan wel beweren er een koper voor te hebben maar dat zal niet van invloed zijn.
Heeft justitie niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je hierbij??????? Sedert wanneer is dit wetgeving in Nederland???
Het is dus niet de eerste maal dat uw vriend verbaliseert is voor het rijden zonder geldig rijbewijs, hij kan bij de Officier van Justitie een verzoek indienen om het beslag op te heffen voor verkoop van de motor, bij dat verzoek moet een door jouw getekende verklaring zitten dat jij de motor direkt na opheffing beslag koopt en hem niet ter beschikking stelt aan verkoper. Gaat de officier daar niet mee akkoord dan dient uw vriend te wachten tot dat zijn zaak voor rechter komt en kan daar verzoeken tot afzien van de verbeurt verklaring, dit betekent voor uw vriend wel dat de straf hoger uit zal vallen daar de verbeurt verklaring ook een strafvorm is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de min, ben dan zo stoer en geef er een motivatie voor. In Tegenstelling van het vorige antwoord doet geloven dat we in een politiestaat leven kan ik iedereen gerust stellen, we leven op dit moment nog in een rechtsstaat waar de rechter het laatste woord heeft en niet het OM.